Leergesprekken met kinderen II: Ik praat – jij praat – wij praten

Inhoud kort:

Een vervolg op ‘Leergesprekken met kinderen I’. Je gaat dieper in op de eigen praktijksituatie en wat daar goed is om te doen: Ik praat – jij praat – wij praten. Deze training wordt vaak op locatie gegeven, om een optimale afstemming op jouw leerwensen te realiseren. Ook maken we een koppeling met didaktiek & organisatie, de rol van de leerkracht, analyse & doelen en natuurlijk future skills.

Doel:

Je gaat vanuit jouw eigen praktijk meteen de diepte in: van groepsgesprekken naar kleine kringgesprekken om uiteindelijk bij de individuele leerling te komen. Je wordt steeds sterker als coach en de leerling groeit in het reflecteren op eigen handelen. In de behoeftenmatrix van Luc Stevens verschuift het accent van leerkrachtgestuurd richting autonomie van de leerling. De PDCA-cyclus geeft je zicht op handig plannen en resultaatgericht werken. Je kunt feedback geven op het proces en het product. Ook word je nog beter in scannen van de executieve functies; je kunt ieder kind via feedforward vertellen wat er nodig is om volgende doelen te bereiken.

Behalve deze praktische skills ga je aan de slag met het inrichten van een werkbare gesprekscyclus. Een complete cyclus geeft in de loop van een schooljaar aan alle betrokkenen, met name de leerling, een goed beeld van de gang van zaken. En onderschat het niet … aan het werk gaan met leergesprekken is een tijdrovende klus. Een goede opbouw is belangrijk en noodzakelijk, dus kies hoe en waarmee jij wilt beginnen. Pluk daar je leermomenten uit voor de volgende stappen. Goed luisteren is het halve werk en de garantie om sowieso nieuwe dingen te leren

Vervolg of alternatief:

  • Onderzoekend en ontdekkend leren
  • Talentontwikkeling
  • Persoonlijke begeleiding en coaching op de eigen werkplek

Overige informatie en materialen:

Vooraf lees je het boek ‘Luister je wel naar mij?’ van Martine Delfos. Deze training is goed te combineren met begeleiding op maat in de eigen praktijksituatie

Praktische informatie

Doelgroep: Leerkracht, IB-er

Duur: 1 dagdeel

Studietijd: 8-12 uur

Niveau: 1

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg1 bijeenkomst€ 750