In deze vijfdaagse training krijg je inzicht in de veranderende rol van intern begeleider (IB’er) naar meer kwaliteitscoördinator. Je krijgt praktische handvaten hoe jij jouw nieuwe rol kunt vervullen, je leert over de lerende cultuur binnen jouw school, over de schoolbrede kwaliteitsaanpak en hoe je de zorg van leerlingen op een effectieve manier coördineert.
Deze training komt voort uit de veranderende rol van IB’ers. Wet- en regelgeving verandert, de afstemming tussen schoolleider en ib’ers is sterk verbeterd en het algemeen kwaliteitsbesef is gegroeid. Ook maatschappelijke ontwikkelingen en ambities van jouw school spelen een rol in de verandering van ib’er naar kwaliteitscoördinator.
Voor wie is de opleiding?
Je kunt deze cursus volgen als je in het bezit bent van het certificaat Interne begeleiding en dient minimaal 1 jaar ervaring te hebben als intern begeleider.
Inhoud
De thema’s zijn:
- De veranderende rol van de IB’er; De gouden driehoek
- Achtergrond en ontwikkelingen van onderwijskwaliteit
- Data en analyses
- Visie op professionaliteit en veranderen
- Gezamenlijke afsluiting en presentatie
De leerinhouden die tijdens de bijeenkomsten centraal staan zijn:
- Building Blocks van hedendaags goed onderwijs
- Theorie en opvattingen over onderwijskwaliteit
- Visie op leren en het leren organiseren
- Evidence- informed standaarden over wat leraren zouden moeten weten en kunnen om onderwijs van hoge kwaliteit te kunnen bieden aan leerlingen en wat dit betekent voor de rol als schoolleider en de eigen competenties
- Jouw rolontwikkeling naar kwaliteitscoördinator
- Landelijke ontwikkelingen en de veranderende praktijk rondom de nieuwe rol van de IB’er
- Evaluatie en continuering van de kwaliteitscyclus
- Een brug tussen onderwijs en leren
- Van regie van de zorg naar coördinatie van leren en kwaliteit
- Nieuwe uitdagingen en opgaven
- Van curatief naar preventief
- Deelnemers presenteren een eigen analyse van hun rolontwikkeling als KC’er, waarbij de aangereikte literatuur en kennis gebruikt wordt.