Hoogbegaafde meisjes onzichtbaar in de klas

Het is vaak moeilijk om hoogbegaafde meisjes te identificeren in de klas. Zoals een leerkracht zei: “Als ik door de ouders niet wist dat deze leerling hoogbegaafd is, zou ik denken dat zij een zwakke leerling is.” Dit is één van veel ervaringen. Leerkrachten ontdekken in de klas de hoogbegaafdheid van meisjes vaak niet. Hoe dat kan? Dat leg ik uit tijdens de cursus ‘Hoogbegaafde meisjes onzichtbaar in de klas’.

Hoe herken je hoogbegaafde meisjes en welke begeleiding hebben ze nodig?

Hoogbegaafde meisjes hebben vaak te maken met sociale druk, die de oorzaak kan zijn van het verwisselen van prioriteiten. In een goedkeurende omgeving hadden ze zich misschien vrij gevoeld om zichzelf te zijn en door te gaan met hun interesses in alle onderwerpen die hen boeien. Op school is het vaak zo dat, door het verlangen naar vrienden, de tegenzin om op te vallen, de angst voor spot en de behoefte om geaccepteerd te worden hoogbegaafde meisjes aangespoord worden hun capaciteiten gemiddeld te laten lijken of zelfs als niet bestaand.

Deze zelfstudiecursus behandelt de volgende onderwerpen:

  • Is het altijd zichtbaar dat een meisje hoogbegaafd is?
  • Worden hoogbegaafde meisjes vroeg genoeg geïdentificeerd?
  • Wie zijn deze hoogbegaafde meisjes?
  • Wat hebben hoogbegaafde meisjes nodig?
  • Wat zijn de karakteristieken van hoogbegaafde meisjes?
  • Waar kunnen hoogbegaafde meisjes mee te maken krijgen?
  • Welke context is nodig voor de ontwikkeling in de klas?

Opties:

  • 57 euro
  • 5 video lessen
  • hand-out met vragen
  • link naar aanvullende artikelen en informatie
  • 197 euro
  • 5 video’s
  • hand-out met vragen
  • link naar aanvullende artikelen en informatie
  • 60 minuten coaching met Renata Hamsikova via een video call

Startdata en locaties

  • Online€ 57
  • Online€ 197