Veel kinderen hebben moeite met spelling, vooral met werkwoordspelling. Alle rijke en gedifferentieerde spellingmethoden ten spijt. Toch is het wel degelijk mogelijk om hen verder te helpen.
In deze cursus krijg je handvatten om je spellingonderwijs te verbeteren. Je krijgt inzicht in het werken met de leerlijn en de referentiekaders. Ook leer je hoe je je lessen opbrengstgerichter maakt en vergroot je je differentiatiecapaciteit.
Inhoud
- leerlijn spelling en referentieniveaus
- datagestuurd en opbrengstgericht werken met de leerlijn spelling
- werken met een direct instructiemodel
- een goede spellingles (basisarrangement)
- convergente differentiatie: voor leerlingen die niet genoeg hebben aan het basisarrangement of beter dan gemiddeld presteren
- weten wat werkt bij spelling
- de schoolstandaard van jouw school
- groepsoverzichten spelling van Cito
- leerlingen toewijzen aan arrangementen
- een leerling met een OPP
Aan het eind van de cursus heb je een nieuw groepsplan spelling voor je eigen klas, met daarin een talentarrangement, basisarrangement, intensief arrangement en mogelijk een zeer intensief arrangement.
Resultaat
- Vanuit het 4D-model (data, duiden, doelen, doen) kun je data analyseren en duiden.
- Je bent bekend met de bewezen effectieve vakdidactiek van een goede spellingles.
- Je kent de doelen/tussendoelen die bij referentieniveau 1F en/of 1S horen.
- Je kunt onderbouwde keuzes maken bij het dispenseren van leerstof.
- Je weet wat je extra kunt doen voor spellingzwakke leerlingen.
- Je hebt een plan van aanpak gemaakt voor het spellingonderwijs in je groep.