High Performing Schools

Het High Performing Schools concept is een effectief en duurzaam veranderprogramma wat zich richt op duurzame schoolontwikkeling. En het is daarin uniek. Geen andere benadering biedt een zo op onderwijs gespecialiseerde, veranderkundige ontwikkelaanpak, waarin verbeteracties mogelijk zijn voor het primair proces, de schoolorganisatie, het blijvend lerend vermogen, leiderschap, onderzoekend schoolklimaat, en meer.

Voor al deze aspecten is de laatste stand van denken en weten in de wetenschap – met elkaar versterkende onderzoeken, theorieën en concepten – verweven. De focus ligt op het ontwikkelen van breed en hoog leerrendement, uitstekende docenten en excellente schoolleiders binnen een professionele schoolcultuur en leergemeenschap.

Wat is een High Performing School

Een High Performing School is een school waar de focus ligt op het ontwikkelen van een breed en hoog leerrendement, uitstekende docenten en uitmuntende schoolleiders werken binnen een professionele schoolcultuur en leergemeenschap. Iedere dag gaat het om de vraag hoe zorgen wij ervoor dat álle leerlingen maximaal leren en onze minimumdoelen worden behaald. Dagelijks werkt de school vanuit een professionele leergemeenschap met leerteams om zo de onderwijspraktijk te verbinden met inzichten uit onderzoek.

De kenmerken van een High Performing School:

  • Een heldere en gedeelde visie.
  • Hoge normen en verwachtingen voor álle leerlingen.
  • Effectief Schoolleiderschap.
  • Hoog niveau van samenwerking en communicatie.
  • Curriculum, instructies en toetsen uitgelijnd met kerndoelen.
  • Frequente controle op kwaliteit van het leren en lesgeven.
  • Gerichte professionele ontwikkeling d.m.v. professionele leergemeenschappen.
  • Ondersteunende leeromgeving.
  • Hoge mate van ouder- en maatschappelijke betrokkenheid.
  • Een academische cultuur die mensen inspireert en motiveert tot voortdurende reflectie.
  • Werken met leerteams binnen een professionele leergemeenschap.

Inzichten uit de cognitieve psychologie laten zien dat intelligentie niet alleen erfelijk is, maar veel te maken heeft met de hoeveelheid intellectuele bagage die een kind vanuit huis meekrijgt. Het onderwijs zou dit moeten ondervangen en alle leerlingen goed onderwijs moeten bieden, ook leerlingen met een lagere sociaaleconomische status.

Daarnaast is er nog veel winst te halen in het innoverend en verbeterend vermogen van scholen. Er wordt nog weinig samengewerkt door onderwijsprofessionals en veel veranderingen en verbeteringen worden nog van boven opgelegd, in plaats van dat ze vanuit het onderwijzend personeel zelf komen. Vanuit deze overtuiging heeft Academica het programma ‘High Performing Schools’ (HPS) ontwikkeld: een intensief tweejarig veranderprogramma waarin scholen worden begeleid om goed en waardevol onderwijs te geven aan álle leerlingen en waar de leraar centraal staat.

Het concept is vormgegeven op basis volgens de laatste stand van denken en weten in de wetenschap en de vertaling daarvan naar de praktijk: Door onderzoek naar de best presterende scholen wereldwijd, aangevuld met wetenschappelijk onderzoek vanuit o.a. de cognitieve psychologie, sociologie en pedagogiek, professionele leergemeenschappen weten we wat ervoor nodig is om een goed presterende school (een hps) te worden; een school waar álle leerlingen tot buitengewone prestaties worden uitgedaagd, ongeacht waar je wieg staat.

Het doel van HPS

Een school waar álle leerlingen leren. Een High Performing School is een school waar goed en waardevol onderwijs wordt gegeven aan alle leerlingen. Waar schoolteams binnen een professionele leergemeenschap in leerteams met elkaar samenwerken.

  • Goed en waardevol onderwijs voor álle leerlingen?
  • Uitstekende leerkrachten en excellente schoolleiders?
  • Een cultuur van continue verbetering en vernieuwing?
  • Een breed leerrendement?
  • Werken in een goed functionerende professionele leergemeenschap en leerteams?
  • Dan is dit verandertraject echt iets voor jou!

Het High Performing Schools-traject (HPS) is een begeleid, wetenschappelijk onderbouwd professionaliseringstraject voor schoolleiders en leraren die een school willen creëren waarin:

  • Álle leerlingen leren.
  • Het vakmanschap van de leerkracht centraal staat.
  • Gewerkt wordt vanuit een professionele leergemeenschap.

Waarom HPS?

Omdat het High Performing Schools traject het enige verbeterprogramma in Nederland is wat effectief is gebleken als het gaat over vraag of scholen na het volgen van een dergelijk traject, daadwerkelijk leerwinst weten te boeken. Geen andere benadering biedt een zo op onderwijs gespecialiseerde, veranderkundige ontwikkelaanpak, waarin verbeteracties mogelijk zijn voor het primair proces, de schoolorganisatie, het blijvend lerend vermogen, leiderschap, onderzoeks- en verbetercultuur, en meer.

Reeds 600 scholen hebben het High Performing Schools-programma gevolgd. Het netwerk ambieert om tweemaal per jaar samen te komen om ervaringen uit te wisselen en verder te professionaliseren.

Voor wie

Het High Performing Schools-programma is er voor onderwijsprofessionals in het primair (PO) en voortgezet (VO) onderwijs die effectieve en duurzame onderwijs verbeteringen willen doorvoeren binnen de ontwikkeling van hun school. Én die onderdeel willen zijn van een school waarin álle leerlingen leren en het vakmanschap van de leraar centraal staat.

Ben jij:

  • Schoolleider, leraar of IB’er of KC’er in het PO of VO?
  • Op zoek naar verdieping van kennis en impact?
  • Gedreven?

Wil jij:

  • Samen bouwen aan beter onderwijs?
  • Blijvende en dus effectieve onderwijsverbeteringen doorvoeren binnen je hele school?
  • Goed en waardevol onderwijs voor alle leerlingen bieden samen met je collega’s?
  • Met uitstekende collega’s en excellente schoolleiders werken?
  • Een cultuur van continue verbetering en vernieuwing in je school hebben?
  • Werken in een professionele leergemeenschap?
  • Een breed leerrendement faciliteren samen met je team?
  • Betrokken, gemotiveerde en blije collega’s?

Dan is dit concept iets voor jullie. Elke deelnemende school die start stelt een zogenaamd ‘leidende coalitie’ samen:

  • Schoolleider en/of teamleider(s)
  • Intern Begeleider(s) en/of Kwaliteitscoördinator(en)
  • Een of meer leraren.

Deze leidende coalitie is de afvaardiging van het schoolteam, participeert actief in het proces van verandering en is het rolmodel voor de rest van het team. Ook voor excellente scholen is dit programma interessant.

Het programma

  • 20 bijeenkomsten, verdeeld over 2 jaar.
  • Elke bijeenkomst duurt 9-16 uur.
  • Gemiddeld elke maand één bijeenkomst.

Waarin de schoolleider en het deelnemend team (leidende coalitie) de nodige kennis, begeleiding en strategieën krijgt aangeboden, zodat het veranderprogramma succesvol kan worden voltooid. Tijdens de bijeenkomsten staan steeds één of meerdere pijlers uit het werk van André de Waal centraal. Tijdens de interactieve bijeenkomsten word je meegenomen in de meest recente inzichten rond deze thema’s. Daarnaast maakt je steeds de vertaalslag naar jouw eigen schoolteam.

Het traject heeft als doelstelling jou en je school tot een High Performing School te ontwikkelen. De focus ligt op het ontwikkelen van breed en hoog leerrendement, uitstekende docenten en excellente schoolleiders binnen een professionele schoolcultuur en leergemeenschap. Je blijft je ook na afloop verder ontwikkelen door het bijwonen van onze AtSchool-netwerkbijeenkomsten.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 25 sep. 202520 bijeenkomsten€ 37000