Werkgeluk voor docenten.
Inclusief het boek ‘Gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere leerprestaties’
Van gelukkige leraren leer je meer. Het is zinnig om als leraar gelukkig te zijn. Welke factoren bijdragen aan (werk)geluk, daar is vanuit de positieve psychologie al veel meer over bekend, dan wat de meeste mensen weten.
Wat leer je
Gelukkiger te zijn in je werk, ook met lastige klassen.
Voor wie
Leraren VO
Praktische informatie
De cursus wordt gegeven in september 2025 in Epe. Je krijgt het boek “gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere leerprestaties” gratis.
Of vraag een offerte voor een cursus bij jou op school. Vanaf 5 deelnemers komt Jacqueline naar jouw school, dan mag de zesde persoon gratis mee doen!
—
Succesvol onderwijs vandaag vereist aandacht voor:
Positieve emoties
Een positief schoolklimaat heeft invloed op het welbevinden van leerlingen en docenten, en veroorzaakt een lager stressniveau en betere schoolresultaten. Werk van Dr. Barbara Fredrickson van de Universiteit van North Carolina betreffende positieve emoties zoals vreugde, dankbaarheid, hoop, trots, plezier, verwondering en liefde, laat zien dat deze invloed hebben op het verbreden van aandacht, nieuwsgierigheid en creativiteit.
Sterke punten
Focussen op sterke punten biedt een belangrijke stap in de richting van een grotere betrokkenheid, betere prestaties en meer welbevinden. Alleen al het benoemen de sterke punten van een docent of een leerling werkt goed. Wanneer we in staat zijn onze sterke punten te gebruiken, voelen we onszelf trots en presteren we beter. Daarentegen maakt een continue focus op het zoeken naar zwakke punten ons gefrustreerd. Dit werkt demotiverend en uitputtend, en kan uiteindelijk leiden tot depressie.