Heel wat leerlingen laten opvallend gedrag zien. Ze zijn bijvoorbeeld enorm druk of juist heel stil, opstandig en agressief, er is werkhoudingsproblematiek of ze hebben moeite om contact met anderen te maken. Dit gedrag komt ergens vandaan: het is een signaal vanuit het kind. Deze cursus laat zien welke signalen kinderen met hun gedrag kunnen geven en hoe je daaraan tegemoet komt in de groep.
Inhoud
In de cursus besteden we aandacht aan hoe je signalen van kinderen herkent. We bieden hierbij praktische hulpmiddelen om het gedrag van kinderen in kaart te brengen. Ook bespreken we de onderwijsbehoeften die uit het gedrag voortkomen en gaan we vervolgens in op concrete manieren om in de klas met het gedrag om te gaan. We gaan hierbij uit van vier gedragsclusters:
- druk gedrag
- agressief gedrag
- teruggetrokken gedrag
- sociaal opvallend gedrag
Vanuit deze gedragsclusters maken we ook de koppeling naar enkele veel voorkomende ontwikkelingsstoornissen (angst, ODD, autisme en ADHD). Je ontdekt hoe je flexibeler kunt omgaan met deze leerlingen.
‘Het is een fijne, praktische cursus. Ik heb tijdens deze cursus goed geleerd hoe ik gedrag kan interpreteren en wat ik er zelf mee kan doen.’
― reactie cursist
Resultaat
- Je weet hoe je gedrag objectief kunt observeren.
- Je hebt handvatten om sociaal gedrag aan te leren.
- Je kunt werken met het ABC-schema om gedrag in kaart te brengen.
- Je kent het principe van denken vanuit onderwijsbehoeften.
- Je weet hoe je tegemoet kunt komen aan veel voorkomende onderwijsbehoeften, zoals de behoefte aan ontspanning, relatie, competentie en autonomie.
‘Eigenlijk een must voor alle collega`s. Je gaat anders kijken naar het kind en naar je eigen rol.’
― Reactie cursist