Formatieve assessment

Maak leren zichtbaar door formatieve evaluatie en toetsing.

Hoe hard docenten ook hun best doen, er is altijd wel een wens om leerlingen nóg beter te laten presteren. De wil om te blijven leren, om steeds verder te komen en je te ontwikkelen, zit in de mens ingebakken. Succesvolle docenten hebben passie voor het leren van hun leerlingen/studenten en voor hun vooruitgang. Een bewezen effectieve manier om nog meer uit je leerlingen/studenten te halen is formatieve assessment.

Formatief wordt vaak afgezet tegen summatief in de context van “beoordelen”. Als je summatief beoordeelt, geef je een cijfer of oordeel over een product (voldoende, onvoldoende). Beoordeel je formatief, dan ben je gericht op de ontwikkeling: wat is goed en hoe kun je het nog beter maken?

Formatieve assessment is een manier om leerlingen/studenten te helpen een volgende stap te zetten in hun leerproces. Je focust daarbij op hun ontwikkeling. Dit doe je door leerlingen de juiste vragen te stellen en feedback te geven op het leren (teacher assessment). Maar leerlingen/studenten leren ook van gesprekken met hun klasgenoten (peer-assessment). Bovendien leren ze om te reflecteren op hun eigen leerresultaten (self-assessment).

Deze training is gebaseerd op het boek van John Hattie: “Leren zichtbaar maken” en het praktijkboek van Shirley Clarke: “Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment”. Wanneer is deze training iets voor jou/jouw team of school?

  • Als je iedere leerling/student wilt laten zien dat hij kan groeien.
  • Als je het belangrijk vindt dat leerlingen/studenten eigenaar worden van hun leerproces.
  • Als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’.

In deze training gaan we aan de slag met:

  • Van taakgericht naar doelgericht leren
  • De essentie van formatieve assessment in de leercultuur van de school en de klas
  • Coachend en oplossingsgericht feedback geven
  • Leerdoelen, succescriteria en excellentie ontwikkelen
  • Hoe je 21e eeuwse vaardigheden in je lessen implementeert en linken maakt naar het werkveld en de maatschappij
  • Formatieve evaluatie en toetsing

Werkwijze:

In deze training worden theorie en praktijk afgewisseld, ik ga uit van praktijksituaties van de docenten. Deze training kan in dagdelen of 3 dagen (met een tussenpose van een paar weken) gegeven worden.  Mijn aanpak is vooral praktisch. Neem eigen lesmateriaal en een laptop mee, want we ontwikkelen nieuw materiaal en lessen, die je morgen kunt geven.

Voor een groep van maximaal 14 docenten zijn de kosten €1500,00 per dagdeel  (BTW vrij, inclusief materiaal, exclusief reiskosten).

Locatie op school/locatie van de opdrachtgever.

Aanmelding:

Aanmelding is op dit moment uitsluitend mogelijk voor voor teams/groepen, tenzij anders vermeld; data in overleg. Het is ook mogelijk met meerdere groepen tegelijk te trainen.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg3 bijeenkomsten€ 1500prijs per dagdeel