Flitsbezoeken zijn gebaseerd op de uitgangspunten van het boek: ‘The Threeminute Classroom Walk Through’ van Carolyn Downey. Het programma is door Bureau Meesterschap aangepast aan de Nederlandse situatie. Flitsbezoeken is bij uitstek geschikt voor leidinggevenden die – door zelf de klas in te gaan – een reflectief klimaat stimuleren op hun school. Ook zien wij mogelijkheden om middels flitsbezoeken de collegiale consultatie in jouw team op een hoger plan te tillen. Naast de leidinggevende en intern begeleider kunnen ook leerkrachten bij elkaar flitsbezoeken afleggen om op deze manier te komen tot een hoger reflectief vermogen. Dit kan goed gecombineerd worden met het werken in een professionele leergemeenschap. Kortom een opleiding die geschikt is voor het hele team.
Resultaat
- Vergroten reflecterend vermogen van de leraar.
- Vergroten analytisch vermogen van de leraar.
- Slimmer, effectiever en efficiënter werken in de klas.
- Creëren van een professionele sfeer op school, waarin wederzijds leren normaal is.
- Een kader om collegiale consultatie te implementeren binnen de school.
Hoe werkt het
Gericht observeren en actief luisteren
Door de gerichte focus ziet u veel en bent u perfect op de hoogte van dat wat er speelt op je school. Flitsbezoek levert een positieve bijdrage aan het handelen van de leraren en aan uw onderwijskundig leiderschap. Niet het vele is goed, maar het goede is veel.
Reflectieve dialoog
Bij het flitsbezoek hoort een terugkoppeling. Deze terugkoppeling duurt maximaal 10 minuten. In de training wordt geleerd hoe u deze vaste cyclus van nagesprek doorloopt. In de training wordt getraind welke vragen u stelt. Maar het gaat vooral over het stimuleren van een reflecterend gesprek. Het gaat er vooral om dat de bezochte leerkracht nadenkt over wat hij doet, waarom hij zo handelt en welke invloed dit heeft op het leerproces van de leerlingen. Flitsbezoeken zijn dan ook ontwikkelingsgericht. Om collegiale consultatie echt onderdeel te maken van de professionele leergemeenschap, zou flitsbezoeken een middel kunnen zijn.
Theorie en praktijk
De aanpak ‘Flitsbezoek’ is gerelateerd aan het functioneringsniveau van de leraar. Hierbij gebruikt Carolyn Downey de principes van groei en verandering van Stephen R. Covey. De werkwijze van Downey wordt in een breder perspectief geplaatst en o.a. gekoppeld aan de theorie en praktijk van het ‘waarderend leiderschap’. Tussen de bijeenkomsten krijgt u steeds een praktijkopdracht mee (circa 2 uur ‘studietijd’).
Voor wie
Intern Begeleiders, directeuren die onderwijskundig leider zijn op een school en leerkrachten waarbij het ingezet wordt om collegiale visitaties uitvoeren.
Trainer(s)
Gea Boersema
Mirjam Belle
Investering
Uw investering bedraagt € 595,- per persoon inclusief materiaalkosten.
Optie: incompany training.