Tijdens deze driedaagse cursus voor financieel administratief medewerkers in het onderwijs komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Het financieel schoolbeleid en de administratie
- Exploitatie- en investeringsbegroting en de jaarrekening
- Financiële controle, rapportage en toetsing
- Het maken van management-overzichten
Algemeen
De cursus ‘Financieel administratief medewerk(st)er in het onderwijs’ is een 3-daagse cursus die uitgebreid ingaat op de financieel administratieve werkzaamheden in een onderwijsinstelling. De cursus belicht de belangrijkste aandachtsgebieden waarmee de medewerk(st)er op het financieel administratief terrein te maken kan krijgen.
Tijdens de cursus komen financiële onderwerpen als de exploitatie- en investeringsbegroting, de jaarrekening, de administratieve verwerking en managementrapportages aan de orde. Medewerk(st)ers krijgen inzicht in richtlijnen op het gebied van financieel beheer en administratie, nemen kennis van administratieve procedures en verwerven vaardigheid in het opstellen van managementoverzichten.
De cursus is bestemd voor functionarissen die binnen de onderwijsinstelling als financieel administratief medewerk(st)er of als beleidsondersteunende medewerk(st)er financiën werkzaam zijn. De cursus is geen boekhoudcursus. Enige vaardigheid/affiniteit met de financiële administratie wordt verondersteld aanwezig te zijn.
Inhoud
Financieel schoolbeleid
- Het verband tussen bekostiging, beleidsplannen en financiële planning
- De cyclus rond planning en control in de schoolpraktijk
- Financieel begrippenkader: afschrijvingen, voorzieningen, reserves
- De exploitatiebegroting en het creëren van ruimte binnen de schoolexploitatie
- Van de begroting bij ongewijzigd beleid naar de beleidsrijke begroting
Controle, rapportage en toetsing
- Het maken en gebruiken gebruik van financiële overzichten
- Budgetbewaking, kwartaal- en jaarrapportages
- Managementrapportage
- Overige zaken met financiële consequenties
Analyse van de jaarrekening
- De financiële uitgangssituatie van de school
- De schoolbalans
- De winst- en verliesrekening
Het vormgeven/inrichten van een financieel administratief systeem
- Schoolorganisatie en administratieve organisatie
- Allocatiemodellen, budgettering en kostenplaatsen
- Verwerken boekhoudkundige bescheiden
- Interne administratieve procedures en richtlijnen