Doen we het goed of niet bij de ontwikkeling van onze exameninstrumenten? Dit is een belangrijke borgingsvraag voor de examencommissie. Het streven is dat de examens ten minste voldoen aan de algemene kwaliteitseisen. Dat ze dus valide, transparant en betrouwbaar zijn. Ook moet het instrumentarium aansluiten bij de kaders en visie van de eigen onderwijsinstelling. En ‘inspectieproof’ zijn. In deze training leren leden van de examencommissie exameninstrumenten vast te stellen en ontdekken zij of de examens voldoen aan interne en externe kwaliteitseisen en – standaarden.
Voor wie?
Leden van de examencommissie / sub examencommissie die verantwoordelijk zijn voor het beoordelen en vaststellen van exameninstrumenten. De training gaat over beroepsgerichte examens en is niet bedoeld voor vaststellers van taalexamens. Voor deze doelgroep bestaat een aparte training.
Wat is het doel?
Je krijgt meer inzicht in Inspectiestandaarden, geldende kwaliteitseisen en de eigen visie en kaders over beroepsgericht examineren. Dit verhoogt de kwaliteit van de examinering. Deelnemers kunnen het geleerde direct in de praktijk brengen en zo een bijdrage leveren aan een waardevol diploma voor de kandidaat.
Wat ga je leren?
In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Procesarchitectuur Examinering.
- Inspectiestandaarden en kwaliteitseisen.
- Rollen, taken en verantwoordelijkheden van de examencommissie in het gehele vaststellingsproces en diegene die betrokken zijn bij het vaststellen van examens.
- Het vaststellen van een eigen exameninstrument: de proeve van bekwaamheid.
- Het vaststellen van een eigen exameninstrument: theorie-examen (schriftelijke examens) en/of vaardighedenexamen.
- Het vaststellen van overige exameninstrumenten: denk aan examens voor keuzedelen, portfolio etc.
Hoe ga je aan de slag?
Tijdens de bijeenkomst werken de deelnemers samen aan concrete, korte opdrachten. Idealiter is er vanuit de eigen examenorganisatie een ‘echte’ vaststellingsopdracht voor examens. De training begint met een theoretische inleiding en een verkenning van de kaders die er binnen de school zijn. Dit vormt de basis van waaruit de deelnemers het vaststellingsproces gaan uitvoeren. De trainer stuurt er zoveel mogelijk op aan dat aan het einde van de training concrete producten worden opgeleverd.
Wat is de investering?
- Tijdsinvestering: 3 dagdelen
- Datum en locatie: in overleg
- Kosten: € 4.700,- per groep
Maatwerk: kosten afhankelijk van de keuzes die in overleg met u worden gemaakt.
Hoe ziet de afronding eruit?
- Evaluatie
Na afloop evalueert de trainer met de deelnemers het leerproces en de opbrengst. De deelnemers vullen online een evaluatieformulier in. Een overzicht van alle evaluaties wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever. - Bewijs van deelname
Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, mits voldaan is aan het volgende: De deelnemer is 100% aanwezig geweest bij de fysieke bijeenkomsten.