Dyslexie: signalering en begeleiding in de klas

Dyslexie: signaleren en begeleiding in de klas

Wat is dyslexie, hoe signaleer je het, hoe wordt het ervaren en wat heeft de leerling met dyslexie nodig van jou als professional? In deze driedelige training, leer je alles over wat jij in de klas nodig hebt om de leerling met dyslexie zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen.

 Deel 1: Dyslexie signaleren en de weg naar de zorg

Hier komen de onderdelen signaleren en de definitie dyslexie aan bod. Denk hierbij aan de laatste wetenschappelijke inzichten op dit gebied en het kunnen onderbouwen van een vermoeden van dyslexie aan bijvoorbeeld ouders. Tevens wordt er ingegaan op de landelijke richtlijnen die nodig zijn om vanuit een vermoeden naar een diagnose te gaan. Daarbij wordt besproken welke rol de school hierin heeft. En wat is het verschil tussen begeleiding in de klas en een behandeling in de zorg? Er wordt in dit onderdeel gewerkt met casussen (ook uit de eigen praktijk).

Deel 2: Dyslexie en nu?

Wat is de impact van dyslexie en wat heeft een leerling met dyslexie nodig van jou als leerkracht? Wat zijn de mogelijkheden en hoe bepaal je wat werkt voor een leerling? Je leert een plan op maat op te stellen voor de leerling in jouw groep aan de hand suggesties die worden aangereikt.

Deel 3: Dyslexie en bijkomende problematiek.

Dyslexie staat niet altijd op zichzelf. Het is soms moeilijk te signaleren als er ook sprake is van bijkomende problematiek zoals gedragsproblematiek (ADHD, ASS..), algehele leerproblemen, TOS,  NT2, hoogbegaafdheid of dyscalculie. Wat betekent deze bijkomende problematiek voor jou als leerkracht als het gaat om het signaleren van dyslexie? Aan de hand van casussen uit de praktijk leer je over de bijkomende problematiek in relatie tot dyslexie en ben je na de training beter in staat om onderscheid te maken in de oorzaken van de lees- en spellingproblemen.

Praktische informatie

Deel 1 – Dyslexie: signaleren en de weg naar de zorg
Duur:
 2 uur
Kosten: All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers: € 796,80

Deel 2 – Dyslexie en nu?
Duur:
 2 uur
Kosten: All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers: € 796,80

Deel 3 – Dyslexie en bijkomende problematiek
Duur: 2 uur
Kosten: All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers: € 796,80

Deze delen zijn ook los van elkaar te volgen.

Doelgroep: Onderwijsprofessionals uit het (speciaal) basisonderwijs, waaronder leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, schoolleiders, orthopedagogen en leesspecialisten.