Docenttalent begeleiding

Docenttalent heeft veel ervaring met het begeleiden van docenten. Vanuit een oplossingsgerichte visie ondersteunen wij zowel individuele docenten als docententeams middels coaching en begeleiding. Deze begeleiding is gericht op de ontwikkeling en kwaliteit van de docent op pedagogisch en didactisch vlak.

Coaching

Een individueel coachtraject bestaat uit 3 – 6 gesprekken. Ieder traject start met een intakegesprek. Door middel van dit intakegesprek onderzoekt de coach van Docenttalent samen met de leerkracht welke veranderbehoefte er is. Samen worden haalbare doelen gesteld. We analyseren welke succesfactoren al aanwezig zijn. Vervolgens bespreken we hoe we deze kunnen inzetten in de onderwijspraktijk. Gedurende het individueel coachingstraject leert de leerkracht persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden verder te ontwikkelen, waardoor hij/zij weer in zijn kracht komt te staan.

Klassenconsulten

Docenttalent biedt persoonlijke begeleiding door middel van klassenconsulten. Hiermee ontdekt de leerkracht zijn sterke eigenschappen en krijgt hij zicht op bijbehorende valkuilen. De begeleider kijkt naar wat er goed gaat en wat anders kan. Ieder consult bestaat uit een voorgesprek, observatie (eventueel met camera), nagesprek en verslaglegging. Hierin worden tips en adviezen uitgewisseld om het gewenste leerkrachtgedrag te versterken.

School Video Interactie Begeleiding

SVIB is een zeer praktische en positieve manier van begeleiding. Het stelt de leerkracht in staat gericht naar zichzelf en zijn handelen te kijken. De leerkracht geeft aan welke les in beeld gebracht kan worden. Vervolgens worden de filmbeelden geanalyseerd en de sterke kanten belicht. Besproken wordt hoe deze krachtbron ook op andere momenten kan worden ingezet. Dit om valkuilen te voorkomen. Deze begeleiding bestaat uit een voorgesprek, filmopname, nagesprek en verslaglegging.

Begeleide intervisie

Docenttalent begeleidt intervisiebijeenkomsten. Samen met collega’s bespreekt de leerkracht verschillende dilemma’s uit de onderwijspraktijk. Iedere deelnemer wordt in de gelegenheid gesteld een casus in te brengen. Vervolgens worden er twee casussen uitvoerig besproken. Hierbij worden oplossingen uit de groep aangedragen. Docenttalent werkt hierbij met de incidentmethode. Indien gewenst wordt iedere bijeenkomst een specifiek onderwerp centraal gesteld o.a. gedragsproblemen, klassenmanagement, orde in de groep, balans werk – privé etc.

Duur: 1 1/2 – 2 uur