De zes rollen van de leraar (2018, Martie Slooter) zijn onmisbaar voor jou als docentbegeleider. Je weet als geen ander hoe belangrijk en cruciaal de begeleiding is van de starters in het onderwijs. Een optimale begeleiding van startende leraren begint met ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attitude vanaf het basisniveau. Ook ervaren leraren hebben soms behoefte aan een opfrismoment waarbij je de Martie Slooter Methode kunt inzetten: een effectief systeem waarmee je een collega volgens een gestructureerde methode binnen korte tijd (weer) op de rails krijgt. Leer hoe je kunt opleiden in de zes rollen van de leraar, op niveau 1.
Beschrijving
In deze vier dagen leert u hoe u collega’s kunt opleiden of begeleiding in hun lespraktijk. Wij werken met de systematiek van ‘De zes rollen van de leraar’. Wat zijn de voorwaarden voor het opleiden en begeleiden van collega’s in de Martie Slooter Methode? Wat kunt u in uw rol als opleider verwachten? Welke basisvaardigheden heeft u nodig om de ander inzicht te geven in het eigen gedrag en om de ander te motiveren om het eigen gedrag aan te passen? U kunt snel aan de slag met het toepassen van de vaardigheden in de praktijk.
Deze training is gericht op het opleiden, trainen en feedback geven en minder gericht op coachen. U bent dus wat directiever maar op de juiste manier.
De Martie Slooter Methode biedt voldoende houvast voor een resultaatgericht begeleidingstraject. De inhoud betreft de vaardigheden van de zes rollen op niveau 1 die in een les effectief zijn:
- Rol van gastheer: contact maken en houden,
- Rol van presentator: leiderschapsgedrag en doelen stellen,
- Rol van didacticus: didactiek, complete instructie
- Rol van pedagoog: het GUT-model en de correctieladder
- Rol van afsluiter: het reflecteren op het leerproces.
U leert lessen op grond van uw objectieve waarneming te analyseren en te waarderen zonder te beoordelen. U kunt de kwaliteit van de les inclusief ontwikkelpunten aangeven: ontwikkelingsgericht feedback geven als onderdeel van professioneel handelen.
Resultaten
- RESULTATEN VOOR U:
- Na deze vier dagen heeft u een goed beeld van uw rol als docentbegeleider: wat doe ik wel en wat doe ik niet?
- U kunt in de praktijk van start gaan met het opleiden van een collega op uw school. Dat kan een starter zijn maar ook een ervaren collega.
- U kunt collega’s begeleiden in een gedragsverandering volgens de criteria van een goede les (Martie Slooter Methode).
- U krijgt voldoening omdat het voortijdig vertrek van uw collega wordt voorkomen en u daadwerkelijk een bijdrage levert aan een lerende organisatie.
- RESULTATEN VOOR UW SCHOOL:
- Het opleiden van nieuwe collega’s is een manier om de kwaliteit van het onderwijs op uw school door de aanwezigheid van nieuwe collega’s te handhaven en of verbeteren en onderwijsvernieuwing binnen uw school te stimuleren.
- Uw school kan betere begeleiding bieden aan zowel startende als ervaren leraren die nieuw zijn in de school.
- De effectiviteit en de resultaten van deze leraren nemen toe en ook de resultaten van de leerlingen zullen verbeteren.
- U draagt bij aan de kenmerken van een Lerende Organisatie.
Werkwijze
Afwisseling van theorie en praktijk. Met voorbeeldfragmenten leren we concrete aanpakplannen te maken voor de individuele begeleiding. Wat moet de leraar weten, wat gaan we oefenen en welke overtuigingen herkennen wij? Deze vaardigheden vertalen we rechtstreeks naar onze eigen trajecten.
Tussentijds werkt u aan uw vorderingen en houdt een portfolio bij waarin u uw ontwikkeling weergeeft. Het bestaat uit verslagen van de gevoerde gesprekken en bevat reflectie op het geleerde in de training. Ook beschrijft u het effect van het toepassen van het geleerde in uw eigen trajecten. U probeert de theorie van de training zoveel mogelijk te koppelen aan voorbeelden van uw ontwikkeling in de praktijk. Daar waar mogelijk gaan we ook in op het maken van trainingen.
Als u voldoet aan bovenstaande opdracht ontvangt u na afloop een certificaat.
Praktische informatie
Voor: u bent werkzaam in het onderwijs.
PO, VO, MBO
Duur: 4 dagen
Data: 9 januari en 14 maart 2025
Incompany mogelijk
Trainer: Martie Slooter
Prijs: € 1650 inclusief het boek “De zes rollen van de leraar” Martie Slooter (2018).