Differentiatie in het VO – Hoe doe je dat?

Algemeen

  • Doelgroep: Deze online cursus is geschikt voor leraren, met name in het VO. Ook interessant voor iedereen die te maken heeft met pedagogiek, didactiek of onderwijskunde of daarin geïnteresseerd is.
  • Studieduur: 2,5 uur
  • De cursus bestaat uit hoofdthema’s en subthema’s. Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld:
    • Kennisvragen
    • Reflectievragen: deze worden aan het eind van elk thema gesteld.
    • Open vragen: deze hebben als doel om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.

Inhoud

  • Zicht op leerprestaties
    • Formatief toetsen
    • Het moment en doel van inzet
  • Differentiatie in de les
    • Verlengde instructie en pre-teaching
    • Het werken met groepen
    • Gepersonaliseerd leren

Leerdoelen

  • Je leert wat formatief evalueren is en met welk doel en hoe het ingezet kan worden.
  • Je vormt een mening over het moment waarop de leerlingen, die extra hulp nodig hebben, deze extra hulp ontvangen en hoe de leerlingen het handigst gegroepeerd kunnen worden tijdens het differentiëren.

Materialen

  • Artikelen
  • Video’s
  • Verschillende soorten vragen

Toetsing

Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.

Waarom deze cursus?

  • Theorie
    In deze cursus leer je wat formatief toetsen is en manieren van differentiatie in de instructie.
  • Reflectie
    Je formuleert je eigen mening over pre-teaching en verlengde instructie en denkt na over de manieren van differentiëren door groeperen en formatieve evaluatie.
  • Praktische handvatten
    In de cursus worden praktische handvatten en tips gegeven voor het moment en doel van de inzet van formatief evalueren en het differentiëren in de instructie.

Startdata en locaties

  • Online€ 37.50