De Attachment Story Completion Task
De Attachment Story Completion Task (ASCT: in Nederlands gehechtheidsverhalen) maakt gehechtheidsrepresentaties zichtbaar die kinderen over zichzelf en anderen hebben gevormd. De test bestaat uit een aantal basisverhaaltjes (‘story stems’) en een vooropgezette scène met poppetjes en andere attributen. Elk verhaaltje bevat een specifiek conflict of dilemma dat gaat over een situatie die het gehechtheidssysteem activeert, zoals angst, pijn, uitsluiting en ruzie. De ASCT is ontwikkeld door Bretherton en collega’s om in kaart te brengen hoe kinderen in de verhaaltjes omgaan met de gepresenteerde conflicten en emoties. Op basis hiervan wordt de relatie met hun interne werkmodellen van gehechtheid in kaart gebracht.
De ASCT kan worden gebruikt als onderdeel van een volgsysteem bij de behandeling van 4- tot 10-jarige kinderen. Tevens is het te gebruiken bij adolescenten en volwassenen met een verstandelijke beperking (mentale leeftijd 4 tot 10 jaar). De volledige set bestaat uit negen verhaaltjes. Psychometrisch onderzoek toonde aan dat een set van vijf verhaaltjes al kan leiden tot een betrouwbare afname. De afname van vijf verhaaltje duurt ongeveer 20 minuten en negen verhaaltjes ongeveer 30 minuten. Van de afname maakt de testleider een opname om na afloop de verhaaltjes enigszins samenvattend op te schrijven, te scoren en (klinisch) te interpreteren.
Inhoud van de cursus
De focus van deze cursus ligt bij de afname en scoring van de ASCT. Na de afnametraining kun je op basis van je eigen kennis van gehechtheid de ASCT-verhalen binnen diagnostisch onderzoek van een klinische interpretatie voorzien. Na de scoringstraining kun je de ASCT scoren, een betrouwbaar codeur worden en kun je de resultaten van de gehechtheidscores goed interpreteren. Als meer informatie nodig is over het interpreteren van de gegevens in het licht van de gehechtheidsclassificaties en bijbehorende interventies, dan kun je kiezen om deel te nemen aan een extra bijeenkomst. Een uitgebreidere omschrijving van de inhoud vind je onder de tab “inhoud”.
Toepassing van de ASCT bij mensen met een verstandelijke beperking
In de eerste bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de afname bij mensen met een verstandelijke beperking. In de tweede bijeenkomst staat het leren van het scoringssysteem van de ASCT centraal. Deze scoring is bij allerlei doelgroepen te gebruiken en kan ook gebruikt worden voor mensen met een verstandelijke beperking, ondanks dat deze hier niet specifiek voor ontwikkeld is.
De inhoud van de cursus
De training duurt ongeveer 1,5 dag. In de eerste bijeenkomst leer je de ASCT op een gestandaardiseerde manier af te nemen. De tweede bijeenkomst focust op het bekend worden met de scoring van de ASCT aan de hand van het Little Piggy Narrative story stem Coding manual en de bijbehorende codeerformulieren. Na afloop van de tweede bijeenkomst en het bestuderen van de uitgereikte literatuur is het mogelijk om met een klinische blik de verhaaltjes inhoudelijk te beoordelen. Op basis van je eigen voorkennis kun je vervolgens tot een klinische interpretatie komen over de kwaliteit van de gehechtheidsrepresentatie van het kind. Je krijgt na afloop van de cursus gelegenheid om via twee huiswerkpakketten een betrouwbare codeur te worden volgens het Little Piggy Coding System. (Het maken en inleveren van de huiswerkpakketten is vrijwillig. Het huiswerk valt buiten deze cursus en voor het inleveren van het huiswerk krijg je geen (extra) accreditatiepunten. Aan het beoordelen van het huiswerk zijn geen extra kosten verbonden.)
Leerdoelen:
- Kunnen uitleggen wat het doel en belangrijkste kenmerken van de ASCT zijn.
- Begrijpen welke zaken relevant zijn om de ASCT op een betrouwbare manier af te nemen.
- Leren wat jouw valkuilen zijn tijdens het oefenen in het gestandaardiseerd afnemen van de ASCT.
- Kennismaken met de schalen en zeven categorieën (o.a. vermijding, kind representaties) van het Little Piggy Coding System (LPCS) waarmee de ASCT gescoord wordt.
- Begrijpen op welke aspecten je kunt letten voor een klinische interpretatie van de gehechtheidsverhaaltjes van de ASCT.
- Kunnen beslissen of je via de huiswerkpakketten een betrouwbare codeur wilt worden van de ASCT.
Doelgroep
Kennis over gehechtheidsclassificaties en diagnostiekervaring in een klinische setting zijn vereist om aan de cursus te kunnen meedoen. Het lezen van de opgegeven literatuur geeft voldoende kennis over gehechtheidsclassificaties.
De cursus is bedoeld voor orthopedagogen, psychologen en psychodiagnostisch werkenden in een eigen praktijk, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijk beperking, het onderwijs, GGZ en de forensische zorg.
Accreditatie
Accreditatie is toegekend door:
- Accreditatiebureau NIP K&J / NVO OG voor
- Herregistratie: 9 punten,
- Opleiding-diagnostiek: 9 punten,
- Opleiding – extra literatuurstudie: 1 punt
- Het SKJ neemt de accreditatie van NIP K&J / NVO OG over. Voor deelname aan deze training krijg je 9 punten.
- Accreditatie bureau Registerplein voor 17 punten.
Certificaat en invoeren presentie
FORTIOR reikt aan het eind van de dag certificaten uit. Op het certificaat staan de accreditaties en hun ID-nummers vermeld.