Algemeen
- Doelgroep: Deze online cursus is geschikt voor leerkrachten en iedereen die te maken heeft met pedagogiek of onderwijskunde of daarin geïnteresseerd is.
- Studieduur: 8 uur
- Prijs: Gratis
- Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld.
- Aan het eind van elk thema wordt er een reflectievraag gesteld.
- Er worden open vragen gesteld om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.
Inhoud
- Verder groeien
- Passende activiteiten
- Betekenis geven aan cijfers
- Omgaan met grotere getallen
Leerdoelen
- Je begrijpt en kunt uitleggen welke aspecten (mede)bepalen of in ons rekenonderwijs het leerproces van elk kind centraal kan staan.
- Je kunt uitleggen hoe voorkomen kan worden dat de nadruk vooral ligt op het invullen van antwoorden en (korte termijn-) toetsresultaten.
Materialen
- Artikelen
- Video’s
- Verschillende soorten vragen
Toetsing
- Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.
Waarom deze cursus?
- Theorie:
Deze eerste cursus over de basis voor rekenvaardigheid is bedoeld voor leraren en bespreekt waarom het rekenonderwijs een herziening zou moeten ondergaan om de basis voor rekenvaardigheid te kunnen leggen. - Reflectie:
Je kan een eigen mening formuleren over een eventuele herziening van het huidige rekenonderwijs. - Praktische handvatten:
Door het volgen van deze cursus werk je aan het leren onderbouwen van een mening