Je vindt interactief, rijk en uitdagend reken- en wiskundeonderwijs voor alle kinderen belangrijk. Daarom heb je behoefte aan vakinhoudelijke scholing. Daarnaast wil je het rekenonderwijs bewaken en de inhoudelijke kwaliteit ervan bevorderen binnen jouw school. Bovendien wil je collega’s enthousiasmeren en voorwaarden scheppen om kwalitatief goed rekenonderwijs te verzorgen. En je wilt mede inhoud geven aan het rekenbeleid. Tijdens de opleiding Rekencoördinator zijn de thema’s gericht op het reken- en wiskundeonderwijs aan 4-14 jarigen in het (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs. Je ontwikkelt kennis, kunde en vaardigheden die je in kunt zetten ter versterking van de kwaliteit van het reken- en wiskundeonderwijs!
]]>
Programma
In de eerste helft van de opleiding Rekencoördinator ligt de nadruk op ontwikkeling van persoonlijke competenties. Interactieve presentaties, practica en praktijkopdrachten zijn gericht op:
- versterking van de eigen gecijferdheid
- verdieping van vakdidactische kennis en vaardigheden
In de tweede helft van de opleiding Rekencoördinator verschuift de aandacht naar de ontwikkeling van de gehele school. En is de opleiding gericht op gecijferdheid in relatie tot collegiale consultatie en onderzoek en ontwikkeling van rekenbeleid.
Wat komt aan bod?
- wat hebben mijn collega’s nodig om hun rekenonderwijs te verbeteren?
- hoe kan ik hen ondersteunen?
- hoe enthousiasmeer ik mijn team voor reken/wiskundeonderwijs?
- hoe zet ik onderzoek in om vragen, naar bijvoorbeeld verhoging van resultaat, te kunnen beantwoorden?
- hoe komen we als school tot een helder rekenbeleid?
Tijdens de opleiding bouw je een portfolio op met uitwerkingen van praktijkopdrachten en ontwikkeling van het rekenonderwijs op jouw school. Het portfolio en de feedback van docenten dienen als basis voor de assessments. Hierin toon je je eigen ontwikkeling op het terrein van specifieke competenties aan. Betrokkenheid van de schoolleiding is van belang, omdat je ook praktijkopdrachten in het kader van deze opleiding uitvoert op je eigen school.
Bijzonderheden
De opleiding Rekencoördinator is een product van het Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs (LPNPO). Deze gecertificeerde opleiding is door een landelijke werkgroep, in samenwerking met het Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education (FISME) ontwikkeld.
]]>
Resultaat
Na afronding van de opleiding Rekencoördinator kun je:
- je collega’s ondersteunen in hun dagelijkse onderwijs bij het realiseren van interactief, rijk en uitdagend reken en wiskundeonderwijs
- de kwaliteitszorg en het schoolbeleid op het gebied van onderwijs in rekenen en wiskunde initiëren en mede vormgeven
- je collega’s enthousiasmeren voor het vak rekenen/wiskunde
- de resultaatgerichtheid van het rekenonderwijs onderzoeken en stimuleren
]]>
Toelating
De opleiding is bedoeld voor leerkrachten die:
- al enige tijd in het basisonderwijs werkzaam zijn
- plezier hebben in het vak rekenen en wiskunde
- belangstelling hebben of werkzaam zijn in een coördinerende rol binnen de school
Voorafgaand aan de opleiding heb je een intakegesprek met de docent en een lid van jouw schooldirectie. Tijdens dit intakegesprek vindt afstemming en instemming plaats over het inzetten van een relevant reken-verbetertraject tijdens je studie en op jouw school.
]]>