Opleiding Coördinator Dynamische Schooldag

Opleiding tot coördinator Dynamische Schooldag (inclusief bewegend leren)

Wil jij jouw school of organisatie verder helpen m.b.t. meer bewegen gedurende de schooldag?
Ben jij een kartrekker, die anderen graag wil meenemen in dit proces?
Wil jij alles weten over bewegend leren en hoe je dat het beste kan inzetten?
Wil jij vooral veel praktische voorbeelden zien en uitvoeren?

Dan is deze opleiding wat voor jou!
 
Hieronder meer informatie over de opleiding.

In het eerste jaar zijn er 10 bijeenkomsten, 5 keer fysiek en 5 keer online. Tijdens de fysieke bijeenkomsten gaan theorie en praktijk hand in hand, bekijk je materiaal, probeer je activiteiten uit. Na elke fysieke bijeenkomst volgt een opdracht, die in je in de praktijk uitvoert en bijstelt. Tijdens de online bijeenkomsten worden de opdrachten gepresenteerd en geëvalueerd in intervisie en supervisiegroepen. Op deze manier pas je  direct in de praktijk toe, wat je in de lessen hebt geleerd en krijg je feedback om je interventies aan te scherpen. In het tweede jaar is de structuur tussen fysieke en online bijeenkomsten identiek. Het accent van dit tweede jaar ligt, naast het uitbreiden van het repertoire, op de implementatie van een dynamische schooldag op jouw school of binnen jouw organisatie. Tijdens de opleiding doe je verschillende metingen (middels vragenlijsten) met behulp van de enquêtes van het lectoraat Bewegen in en om School (BIOS) van de HVA.

Inschrijving is mogelijk voor het eerste blok en voor de gehele opleiding.
De opleiding is geschikt voor onderwijsprofessionals met minimaal een MBO (niveau 4) diploma.

Benieuwd naar de data? Scroll naar beneden naar ‘ondersteunende bestanden’

EERSTE JAAR – BLOK A

Blok A1: Info en achtergronden (9.00 – 16.00 uur)
Docent: Wim van Gelder Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok A2: Motorlabs en learnings labs (16.30 – 21.30 uur)
Docent: Hans Stroes Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok A3: Rekenen buiten (16.30 – 21.30 uur)
Docenten: Ron ten Broeke & Jantien Stam Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok A4: Een dynamisch dagrooster (16.30 – 21.30 uur)
Docenten: Freya Verzijlbergh & Sylvia Goossens Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok A5: Afsluiting en certificering (16.30 – 21.30 uur) Docent: Wim van Gelder

EERSTE JAAR – BLOK B

Blok B1: Differentiatie binnen bewegend leren (16.30 – 21.30 uur)
Docent: Remco Hoeymans Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok B2: Een goed functionerend schoolplein (16.30 – 21.30 uur)
Docent: Bastiaan Goedhart Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok B3: Wereldoriëntatie naar buiten brengen (16.30 – 21.30 uur)
Docenten: Freya Verzijlbergh & Sylvia Goossens (onder voorbehoud) Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok B4: Taal in beweging (16.30 – 21.30 uur)
Docenten: specialisten van Exova Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)

Blok B5: Afsluiting en certificering (16.30 – 21.30 uur)
Docent: Wim van Gelder

* Per blok worden er 2 online bijeenkomsten gepland waarin de opdrachten worden besproken. Als cursist ben je minimaal 1 van de 2 avonden aanwezig. De online bijeenkomsten vinden plaats van 19.00 – 21.00 uur. Afwijkende tijden zijn in overleg.

TWEEDE JAAR

Het tweede jaar heeft een omvang van 112 uur (4 EC)

Blok 2.1:
– Bezoek basisschool ‘Het Lichtpunt’ in Rhoon (9.00 – 17.00 uur) met docenten: Wim van Gelder & Rob Heidenreich
– Inclusief twee online bijeenkomsten – presentaties & evaluaties opdracht 1 (2 uur*)  Docent: Wim van Gelder
– Congres ‘De Dynamische Schooldag’, van platform Dynamische Schooldag met workshops van Mark Mieras, Yrsa Wagemakers, IVN en Saskia Nuij

Blok 2.2: Gamification in het onderwijs (19.00 – 21.00 uur), online met docent: Bart Giethoorn

Blok 2.3: Theoretisch kader (19.00 – 21.00 uur), online  met docent: Mirka Janssen

Blok 2.4:
– Implementatie: strategieën en management (16.30 – 21.30 uur)
– Inclusief online bijeenkomst – presentaties & evaluaties opdracht 2 (2 uur*)

Docent: Wim van Gelder

Blok 2.5: Het opzetten en uitvoeren van een implementatieplan, incl. evaluatie en certificering (16.30 – 21.30 uur)
Docent: Wim van Gelder

DUUR VAN DE STUDIE – JAAR 1 (BLOK A)

36 contacturen (8 online), 48 studie/praktijkuren (waaronder het uitvoeren van opdrachten in de klas/een stageplek), 5 fysieke bijeenkomsten & 5 online sessies

DUUR VAN DE STUDIE – JAAR 1 (BLOK B)

36 contacturen (8 online), 48 studie/praktijkuren (waaronder het uitvoeren van opdrachten in de klas/een stageplek), 5 fysieke bijeenkomsten & 5 online sessies

 DUUR VAN DE STUDIE – JAAR 2

40 contacturen (12 online), 60 studie/praktijkuren (waaronder het uitvoeren van opdrachten in de klas/een stageplek), 6 fysieke bijeenkomsten & 6 online bijeenkomsten

KOSTEN:

  • Blok A: € 995,-
  • Blok A & B: € 1.850,-
  • Gehele opleiding: € 2.700,- Inclusief 4 maaltijden Inclusief Goodie Bag

Startdata en locaties

  • Nijmegen 22 sep. 202515 bijeenkomsten€ 2700
  • Alkmaar 15 sep. 202515 bijeenkomsten€ 2700