Een groeiende groep scholen zoekt naar nieuwe organisatievormen. Binnen het huidige systeem lopen ze tegen grenzen aan. Over het ‘waarom’ zijn ze helder, maar hoe het anders kan is vaak de vraag.
Vragen die spelen zijn:
- Hoe komen we tegemoet aan de verschillende onderwijsbehoeften van kinderen?
- Hoe bieden we een antwoord op het lerarentekort?
- Hoe kunnen we de talenten van leraren beter benutten?
- Hoe geven we de leerlingen meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces. ?
Bij Coöperatief Onderwijs staat eigenaarschap en samenwerking centraal. Dat geldt voor de leerlingen, maar ook voor de directeur en voor het team van de school. Anje bouwt hiermee verder op de ervaringen die zij heeft opgedaan in de Dubbeldynamiek-trajecten van Bureau Meesterschap. Uitgangspunt van dit traject is werken aan een professionele cultuur of, zoals Anje het liever verwoordt; coöperatieve cultuur. Dit is voorwaardelijk voor succesvol onderwijs.
Eigenaarschap en Samenwerken is voor Coöperatief Onderwijs de missie van het onderwijs in de 21e eeuw. Door kinderen binnen een uitdagende en gestructureerde leeromgeving in een afwisselend dagelijks ritme van te laten werken aan en de persoonlijkheids- en de cognitieve ontwikkeling.
Coöperatief onderwijs kiest geen partij voor ‘het kind centraal’ of ‘de leraar centraal’, maar combineert beide elementen van effectief leerkracht gedrag.
De uitwerking:
Een lesdag bestaat uit 6 blokken. Drie blokken pedagogiek en drie blokken didactiek. Kinderen zitten tijdens drie pedagogische blokken in een vast basisteam met de eigen leerkracht. Tijdens de drie didactische blokken krijgen kinderen opbrengst gerichte instructie in kleine leerteams
De school is opgebouwd uit een onderbouw- en een bovenbouwteam met elk eigen leerlijnen voor alle vakken (SLO leerlijnen). Leerkrachten begeleiden afwisselend leerlingen in een eigen basisteam en geven daarnaast instructies in kleinere leerteams die bestaan uit leerlingen van verschillende leeftijden maar functioneren op hetzelfde ontwikkelingsniveau.
Resultaat
Waarom coöperatief onderwijs
- Coöperatief onderwijs geeft antwoord op de roep om eigenaarschap en samenwerken.
- Werkdruk wordt anders ervaren door het verdwijnen van de stand-alone rol van een leerkracht. Samenwerken vanuit eigenaarschap maakt het team samen verantwoordelijk voor alle kinderen.
- Er wordt gehoor gegeven aan de wens van leerkrachten om instructies in kleine groepen te geven; dit vergroot de motivatie van leerlingen.
- Passend onderwijs wordt zo geconcretiseerd.
- Teamleden verdelen taken en verantwoordelijkheden naar eigen interesse en kwaliteiten.
- Leerlingen maken deel uit van een vast basisteam en van verschillende leerteams. Ze werken samen en leren van en met elkaar en werken zelfstandig aan de hand van “ things to do” dagtaken.
- Leerlingen worden uitgedaagd tijdens pedagogische blokken om in een veilig basisteam met een eigen juf of meester een positief realistisch zelfbeeld te ontwikkelen. (Relatie -competentie en autonomie)
- Leerlingen krijgen de kans en worden uitgedaagd om in didactische blokken zich cognitief maximaal te ontwikkelen. (relatie competentie en autonomie)
- Instructies zijn gericht op de zone van de naaste ontwikkeling ( Vygotsky) van alle leerlingen. Daarom is er gedifferentieerde instructie in kleine leerteams.
- Feedback wordt gekoppeld aan prestatie en motivatie. (Carl Dweck-groeimindset)
- Kinderen plannen zelfstandig werken en kiezen daarnaast taken uit eigen interesse. (Autonomie)
- De zelf samengestelde dagtaken geven leerkrachten inzicht in de werkhouding, planning en organisatie van een kind. Zo wordt gerichte begeleiding mogelijk.
- Reflectie en feedback is een vast onderdeel na elke werkfase.
- Leerlingen die voortdurend uitgedaagd worden tot zelf keuzes maken en leren reflecteren, ontwikkelen eigenaarschap opgevat als zelfverantwoordelijk keuzes kunnen maken.
- Coöperatief onderwijs maakt de verbinding, waardoor sprake is van onderwijs als samenhangend geheel en is daarmee waardevoller dan de optelsom van de afzonderlijke acties en ontwikkelingen.
Hoe werkt het?
Wil je als team je oriënteren op coöperatief onderwijs? Organiseer een inspiratiedag voor het hele team en maak kennis met die drie deel-aspecten van coöperatief onderwijs: teamcultuur, leiderschap en het pedagogisch en didactisch handelen. Ervaar de werkelijk betekenis van Eigenaarschap en Samenwerken!
Voor wie
Directie, leerkrachten en schoolteams die belangstelling hebben voor het werken aan professionele cultuur gekoppeld aan een (her)nieuwd onderwijsconcept.
Waar en wanneer
Incompany, een inspiratiedag voor een schoolteam.
Investering
Offerte op maat, neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.