Consultatie

Consultatie op schoolniveau

Bureau Wolters ondersteunt scholen in de schoolontwikkeling in de vorm van analyse, consultatie, observatie en begeleiding op basis van een gestelde hulpvraag. Samen verkennen we met de school hoe het systeem van kwaliteitszorg is ingericht en mogelijk verbeterd kan worden. Onderstaande inhouden kunnen hierbij verkend worden:

  • Schoolpopulatie
  • Kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur
  • Basiskwaliteit en basisondersteuning
  • Schoolontwikkeling en professionalisering
  • Duiding van referentieniveaus gerelateerd aan schooldoelen en ambities
  • Schoolontwikkeling in combinatie met het vigerende onderzoekskader

Bureau Wolters is door de PO-raad opgenomen als aanbieder ‘begeleiding bij zelfevaluaties, visitaties en audits’.

Consultatie op groep- en leerlingniveau

Bureau Wolters ondersteunt scholen met het in beeld brengen van de behoeften op groep- en leerlingniveau gericht op sociaal-emotioneel, cognitief en executief functioneren. Samen met de school verkennen we op welke manier ze invulling kan geven aan de ondersteuningsbehoeften van de groep of het individu middels didactiek, pedagogiek en klassenmanagement.

Op basis van een gestelde hulpvraag wordt consultatie samen met de school ingericht. Hierbij bieden we onder andere ondersteuning bij analyse en duiding van ADIT-resultaten (A-vision).

ADIT: Analyse en interpretatie

We ondersteunen scholen bij de afname van de Adit; van aanvraag tot analyse en interpretatie.

Wij vinden het belangrijk dat er vanuit een breed perspectief gekeken wordt naar ontwikkeling van kinderen. Soms kan het goed zijn om de cognitieve mogelijkheden van leerlingen nader in beeld te brengen (met bijvoorbeeld een Adit), echter vraagt dit wel om een kritische blik op de resultaten en het leggen van dwarsverbanden tussen de verschillende ontwikkelingsdomeinen.

Om te zorgen voor een goede interpretatie en het waarborgen van de betrouwbaarheid ondersteunen we scholen graag bij de duiding van de resultaten.