Bouwen aan het kindcentrum:Samen blijf je staan!

Een doorgaande lijn in de leeftijd van 0 naar 6 jaar.

Werk je samen met een voorschoolse partner of een basisschool? Wat hebben jullie geregeld voor de kinderen op vierjarige leeftijd? Aan de hand van het spel: ‘Bouwen aan het kindcentrum: samen blijf je staan’ verkennen we de doorgaande lijn van 0 naar 6 jaar. Wat is al vanzelfsprekend geregeld en waar zie je kansen voor verdergaande samenwerking? Door het kind uitgangspunt te laten zijn worden bruggen gebouwd tussen kinderopvang en basisschool. Kennis, inzicht en vaardigheden zorgen voor wederzijds begrip en verbinding. Het spel biedt veel aanknopingspunten voor een meerjarenplanning. De dialoog in het team staat centraal en het borgen van en nakomen van gemaakte afspraken.

Opzet en inhoud

In de eerste bijeenkomsten staat het spel centraal: “Bouwen aan het kindcentrum: samen blijf je staan”. In de daarop volgende bijeenkomsten prioriteren we de speerpunten voor afstemming in de doorgaande lijn die in de eerste bijeenkomst zijn vastgesteld. Uitgangspunt is een logische doorgaande lijn voor de kinderen. Dit betekent niet per definitie dat je alles hetzelfde doet, wel dat je van elkaar weet wat je doet en wat je geregeld hebt voor de kinderen die van de peuter- naar de kleuterperiode doorstromen. Het borgen van afspraken maakt onderdeel uit van deze 0-6 of 2-6 overleggen.

Doelgroep

Coördinatoren of pedagogisch medewerkers en leerkrachten die gezamenlijk een doorgaande lijn willen vormen voor kinderen in de leeftijd van 0 naar 6 jaar.

Intake

Voorafgaand heb ik een intakegesprek met de directie of coördinator van het team van deelnemers. Hierin maken we afspraken over de exacte inhoud van de bijeenkomsten, stemmen we de verwachtingen af en inventariseren we specifieke wensen.