Beredeneerd thematiseren in de onderbouw

Wil je kleuters hun verbeeldingskracht laten gebruiken en ze tegelijkertijd uitdagen om grip te krijgen op de wereld om hen heen? Thematiseren is het codewoord, maar hoe geef je hun inbreng en initiatieven een prominente plek, zonder de onderwijsdoelen uit het oog te verliezen?

Binnen een uitdagend thema bouw je samen met de kinderen een speel- en leeromgeving op, met spelhoeken en leerzame activiteiten die aansluiten bij hun belevingswereld. Ter voorbereiding hiervan helpt het om de leerinhouden van het jonge kind goed in beeld te hebben. Om dit eenvoudig te houden, gaan we deze middag praktisch aan de slag met de SLO leerdoelkaarten. Hiermee creëer je een leidraad voor een beredeneerd onderbouwaanbod, dat past bij de visie van je school maar ook bij de kennisbasis die in groep 3 verder wordt neergezet.

Aan de hand van voorbeeldmatige thema’s, visueel materiaal, spel en leerkrachtgeleide activiteiten wordt je geprikkeld om jouw onderwijsaanbod aan te vullen en te verrijken. Los van de methodes die gebruikt worden, is het aan jou om doelen te stellen en deze herhaaldelijk aan bod te laten komen. In dit kader besteden we deze middag volop aandacht aan de balans tussen spontane inbreng van kinderen en het behalen van de onderwijsdoelen.

Wat levert dit je op?

Na deze workshop ben je in staat om de SLO-doelen voor het jonge kind in een samenhangend thema te verwerken. Je weet hoe je een beredeneerd aanbod betekenisvol maakt, zodat ieder kind iets nieuws kan leren. Om daarmee zelf aan de slag te gaan, krijg je toegang tot de wereldoriëntatie (voor)lees- en bibliotheek, die gevuld is met thematische woordkaarten, praatplaten, films, werkbladen, e-books en veelzijdig bronnenmateriaal
De kosten zijn € 65 euro, incl. een maand lang voor de hele school toegang tot de digitale bibliotheek.

De workshop duurt twee uur (van 15.30 – 17.30 uur)