De opleiding leidt tot meer scherpte in de informatieverzameling tijdens audits, verdieping van kennis over de onderwerpen uit het beoordelingskader en reflectie op zelfevaluaties van bestuur en school. Tijdens de 6 studiebijeenkomsten richt jij je op de belangrijkste basisvaardigheden van het ‘waarderend auditeren’. De volgende zaken staan tijdens de opleiding centraal:
- Monitoren en waarderen van de kwaliteit van een school of IKC.
- Verzamelen, lezen, analyseren, begrijpen en interpreteren van de relevante schoolgegevens.
- Schrijven van een deugdelijk en inspirerend auditrapport.
Kenmerken
Deze opleiding is een samenwerking tussen ECNO/NHL Stenden Hogeschool en Auditbureau Noord-Nederland.
Leerplan
De thema’s die tijdens de 6 scholingsbijeenkomsten centraal staan zijn:
Waarderend auditeren; onderzoekskader en diversiteit competenties leraren
Boek: beter best bekwaam; begeleiding van startbekwame naar basisbekwame en vakbekwame leerkrachten.
Boek: Observeren bij kleuters, midden- en bovenbouw.
De zachte kant van een audit; onderzoek naar leer- en werkklimaat op een school
Schriftelijke en mondelinge communicatie; plus kwaliteitscultuur school
Specialisatie Integraal Kind Centrum (IKC)
Doelstellingen
Deze opleiding zorgt ervoor dat je met andere ogen naar je eigen handelen gaat kijken, maar ook naar de organisatie. Door met medestudenten aan dezelfde audit te werken, word je op scherp gezet en is er ontwikkeling.
Studentenprofiel
De opleiding is geschikt voor coördinatoren kinderopvang, stafmedewerker kwaliteit, directeur onderwijs/kwaliteit en voor schoolleiders PO en S(B)O.
Collegegeld
voor actuele kosten check website