De rol van de teamleider verandert ingrijpend. In deze netwerkbijeenkomsten leer je hoe je collectieve leerprocessen initieert, professionele ruimte creëert en individuele en teamambities effectief verbindt, zodat je optimaal bijdraagt aan de ontwikkeling van docenten en de leercultuur op school.
Inhoud
Een andere rol en nieuwe taken. Dat leer je niet uit een boekje. Zelf doen, ervaringen uitwisselen en reflecteren zijn belangrijke ingrediënten om taken steeds beter uit te voeren.
Een netwerkbijeenkomst biedt deze mogelijkheden. Netwerkleren is in principe een informele vorm van leren. De eigen praktijk en het handelen staat centraal. Door het gezamenlijk vaststellen van thema’s en uitwisselingsvormen wordt er richting gegeven aan het leren van en met elkaar. Belangrijke principes in de netwerkbijeenkomsten zijn halen en brengen, actieve participatie, deelnemen op vrijwillige basis en gelijkwaardige omgang met elkaar.
Thema’s die aan de orde komen:
- Roldefinitie en rolneming;
- Gedeeld leiderschap | professionele ruimte | eigenaarschap;
- Collectief leren;
- Effectieve professionaliseringsactiviteiten.
Resultaat
Deelname levert je veel op:
- Je doet inspiratie op om eigen praktijk anders vorm te geven of eigen handelen te verfijnen
- Je maakt de stap van onbewust naar bewust of van bewust naar bewuster bekwaam handelen
- Je scherpt je visie aan op leren en ontwikkelen van docenten in context van de school
- Je ontmoet nieuwe sparringspartners waarmee je ook buiten de bijeenkomsten zaken kunt overleggen
Tijdsinvestering
Zes netwerkbijeenkomsten van drie uur. Deelname aan de bijeenkomsten en voorbereiding vragen in totaal ongeveer 3 dagen. Er worden verdiepende bronnen aangereikt. Het is aan de teamleider zelf een keuze te maken hoeveel tijd hij of zij hierin steekt.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.