Teamdagen voor decanen en mentoren
We nodigen docententeams en decanenkringen van harte uit op de campus van Wageningen University and Research. We verzorgen een rondleiding en een inhoudelijk programma over studiekeuze en onze opleidingen. Combineer dit bijvoorbeeld met een teamdag of kringvergadering.
Scholen in transitie: Delen tussentijdse resultaten uit het NRO
Tijdens deze nascholing delen docentonderzoekers van vier scholen die voorop lopen op het gebied van leren voor duurzame ontwikkeling hun ervaringen met deze transitie vanuit het NRO project Leren voor duurzaamheid in een regionale context.
- Wageningen University & Research
- 10 jun. 2024
- € 150
Ontwerp je eigen voedselbos in de schoolomgeving
Met de kennis die we hebben opgedaan tijdens de vorige twee nascholingen over voedselbossen gaan we zelf een klein voedselbos /eetbare tuin ontwerpen voor op of rond het schoolplein.
- Wageningen University & Research
- 22 mei. 2024
- € 300
De principes achter voedselbosbouw vanuit het Voedselbos Ketelbroek
Heb je altijd al meer willen weten over voedselbosbouw? Dit is je kans om kennis te maken met pionier Wouter van Eck en zijn voedselbos Ketelbroek.
- Wageningen University & Research
- 15 mei. 2024
- € 350
Excursie eetbare planten
Ontdek de wereld van eetbare wilde planten tijdens onze eerste nascholing over voedselbossen. Leer over planten die in het wild groeien en perfect passen in een schooltuin of voedselbos. Laat je inspireren in de Creative Garden van de Hoge Born en het nabijgelegen voedselbos Droevendaal, beheerd door Stichting Regeneratie.
Ontwerp je eigen excursies
Meestal geven we les in een klaslokaal, maar waarom eigenlijk? Terwijl de natuur ons heel veel te leren heeft en een prachtige inspirerende leeromgeving biedt. Hoe kun jij lessen ontwikkelen die geschikt zijn voor een buitenklaslokaal, bijvoorbeeld midden in het bos?
Vakoverstijgend onderbouwonderwijs
Je maakt kennis met lesmateriaal dat bestemd is voor klas 1 t/m klas 3 h/v, waarin vakoverstijgend lesmateriaal centraal staat.
Werken aan de school van de toekomst: docentleiderschap in de duurzame school
Hoe ziet jouw school van de toekomst eruit? En wat kun jij doen om jouw school en het curriculum te verduurzamen? Wil je aan de slag met thema’s als klimaat en duurzaamheid en wil je de hele school meekrijgen? Dan is deze nascholing iets voor jou.
Visievorming op toekomstbestendig onderwijs
Bekleed je een leidinggevende functie binnen het voortgezet onderwijs en sta je aan de lat voor het ontwikkelen van een schoolvisie? We verkennen en verdiepen de vragen die de huidige transities in de wereld vragen van het voortgezet onderwijs en dagen onszelf uit om na te denken over hoe we de eigen school en onderwijsvisie daar goed op kunnen afstemmen.
Ervaringen met de nlt schakelmodule Duurzame Ontwikkeling
Duurzame ontwikkeling is een thema dat, behalve bij aardrijkskunde en biologie, nog nauwelijks in de schoolboeken terugkomt. Nlt is bij uitstek het vak dat het mogelijk maakt om duurzaamheidsvraagstukken vanuit allerlei invalshoeken te benaderen en recht te doen aan de complexiteit ervan.
Bioplastic (Wageningen Food & Biobased Research)
We zijn te gast bij het onderzoeksinstituut Food & Biobased Research op de campus van de WUR. We krijgen een presentatie over bioplastic en een rondleiding door het instituut. We sluiten af met een discussie. Er kunnen vragen gesteld worden en we bespreken mogelijke toepassingen in de scheikundelessen.
Natuur inclusief Onderwijs
Als we onszelf zouden zien als onderdeel van de natuur dan zouden we automatisch respectvoller omgaan met de natuur, aldus professor Noëlle Aarts. Ontdek tijdens dit webinar de kracht van natuur in het onderwijs.
Aan de slag met designthinking en biomimicry
Denkend vanuit SDG's is 'De circulaire wereld' een groot en belangrijk thema. Duurzame prodcutie binen industriele procesketens zijn daarin doorslaggevend. We gaan in deze nascholing aan de slag met de vraag hoe je zo'n groot maatschappelijk thema de klas in kunt brengen in een succesvolle en inspirerende activerende lesactiviteit.
Webinar Profielwerkstukbegeleiding
Tijdens dit webinar delen we met elkaar docentervaringen in het begeleiden van profielwerkstukken. Daarnaast vertellen studenten van Wageningen University over de workshops die zij verzorgen voor pws-leerlingen en geven zij tips als het gaat om het aanleren van onderzoeksvaardigheden.
Snijpracticum
Ontdek de fascinerende wereld van anatomie en preparaten maken tijdens onze workshop over het creëren van glycerine preparaten.
Actuele ontwikkelingen en structuur-functie relaties in de levensmiddelenchemie
De afdeling Levensmiddelenchemie houdt zich bezig met onderzoek naar en onderwijs over levensmiddelenchemie. Het onderzoek richt zich op zeven onderzoeksvelden: koolhydraten, eiwitten, lipiden, fytochemicaliën, (bio-) actieve plantaardige stoffen, enzymatische omzettingen van biomassa (lignine en cellulose) en reactie flavours.
Formatief evalueren
Formatief evalueren is een doelgericht en interactief proces tussen docent en leerlingen. Het is gericht op het inzetten van allerlei activiteiten om – als docent en als leerling – zicht te krijgen op het leerproces van de leerling. Met als doel om betere beslissingen te nemen voor vervolgstappen in leren en lesgeven. Hiermee kan dus lesgeven en leren effectiever, interactiever en leuker worden!
In gesprek met natuur: een expeditie in de eigen leefomgeving
Onze omgang met natuur is nogal bazig en eenzijdig. Die houding vind je terug in onze technocratische en functionele taal, en zo sijpelt de kunstmatige afstandelijkheid door in onderwijs, beleid en de inrichting van de ruimte. Ontdek een frisse kijk op de natuur tijdens deze workshop onder leiding van Arita Baaijens. Onderzoek nieuwe perspectieven die uitgaan van een levende natuur, inclusief de mens. In de werkvormen waar zij ons mee laat kennismaken staan onderlinge relaties centraal in plaats van het bestuderen van afzonderlijke ’objecten'.
Docent Ontwikkelteam Scheikunde
Dit schooljaar staat duurzaamheid centraal in de bijeenkomsten van het Docent Ontwikkelteam scheikunde. Onderwerpen die we kunnen uitwerken tot een lesbrief zijn bijvoorbeeld: kunststof & recycling, stikstof meten in de schoolomgeving, actuele ontwikkelingen in de levensmiddelenchemie. Nieuwe ideeën van deelnemers zijn ook welkom.