Excursie eetbare planten

Ontdek de wereld van eetbare wilde planten tijdens onze eerste nascholing over voedselbossen. Leer over planten die in het wild groeien en perfect passen in een schooltuin of voedselbos. Laat je inspireren in de Creative Garden van de Hoge Born en het nabijgelegen voedselbos Droevendaal, beheerd door Stichting Regeneratie.

Ontwerp je eigen excursies

Meestal geven we les in een klaslokaal, maar waarom eigenlijk? Terwijl de natuur ons heel veel te leren heeft en een prachtige inspirerende leeromgeving biedt. Hoe kun jij lessen ontwikkelen die geschikt zijn voor een buitenklaslokaal, bijvoorbeeld midden in het bos?

Visievorming op toekomstbestendig onderwijs

Bekleed je een leidinggevende functie binnen het voortgezet onderwijs en sta je aan de lat voor het ontwikkelen van een schoolvisie? We verkennen en verdiepen de vragen die de huidige transities in de wereld vragen van het voortgezet onderwijs en dagen onszelf uit om na te denken over hoe we de eigen school en onderwijsvisie daar goed op kunnen afstemmen.

Aan de slag met designthinking en biomimicry

Denkend vanuit SDG's is 'De circulaire wereld' een groot en belangrijk thema. Duurzame prodcutie binen industriele procesketens zijn daarin doorslaggevend. We gaan in deze nascholing aan de slag met de vraag hoe je zo'n groot maatschappelijk thema de klas in kunt brengen in een succesvolle en inspirerende activerende lesactiviteit.

Webinar Profielwerkstukbegeleiding

Tijdens dit webinar delen we met elkaar docentervaringen in het begeleiden van profielwerkstukken. Daarnaast vertellen studenten van Wageningen University over de workshops die zij verzorgen voor pws-leerlingen en geven zij tips als het gaat om het aanleren van onderzoeksvaardigheden.

Formatief evalueren

Formatief evalueren is een doelgericht en interactief proces tussen docent en leerlingen. Het is gericht op het inzetten van allerlei activiteiten om – als docent en als leerling – zicht te krijgen op het leerproces van de leerling. Met als doel om betere beslissingen te nemen voor vervolgstappen in leren en lesgeven. Hiermee kan dus lesgeven en leren effectiever, interactiever en leuker worden!

In gesprek met natuur: een expeditie in de eigen leefomgeving

Onze omgang met natuur is nogal bazig en eenzijdig. Die houding vind je terug in onze technocratische en functionele taal, en zo sijpelt de kunstmatige afstandelijkheid door in onderwijs, beleid en de inrichting van de ruimte. Ontdek een frisse kijk op de natuur tijdens deze workshop onder leiding van Arita Baaijens. Onderzoek nieuwe perspectieven die uitgaan van een levende natuur, inclusief de mens. In de werkvormen waar zij ons mee laat kennismaken staan onderlinge relaties centraal in plaats van het bestuderen van afzonderlijke ’objecten'.

Docent Ontwikkelteam Scheikunde

Dit schooljaar staat duurzaamheid centraal in de bijeenkomsten van het Docent Ontwikkelteam scheikunde. Onderwerpen die we kunnen uitwerken tot een lesbrief zijn bijvoorbeeld: kunststof & recycling, stikstof meten in de schoolomgeving, actuele ontwikkelingen in de levensmiddelenchemie. Nieuwe ideeën van deelnemers zijn ook welkom.