Automatiseren bij rekenen

In dit webinar gaan we kort in op het belang van geautomatiseerde rekenkennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten. Hierbij maken we een combinatie tussen theorie en vier stellingen over automatiseren. Aansluitend bij de inzichten delen we tips om automatiseren direct in de praktijk vorm te geven.​​​​​​

Leesmotivatie

Kinderen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een positieve lees- en leerontwikkeling! Maar hoe zorg je er nou voor dat kinderen leesplezier krijgen?

Effectief lees- en spellingonderwijs op school

Hoe bied je effectief lees- en spellingonderwijs? Leren leerlingen even goed lezen tijdens stillezen en hardop lezen? Lezen we beter van papier dan van een scherm? Moet je leessnelheid trainen? Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe voorkom je dat leerlingen spelfouten als 'ondekken', 'handoek' en 'nieuwschierig' maken?

Werkzame componenten bij ON3

Sommige leerlingen kunnen niet voldoende meekomen met de klas en hebben te weinig aan ondersteuningsniveau 1 en 2. Deze leerlingen hebben intensievere begeleiding nodig. In dit webinar bespreken Janneke van Eijndhoven- de Groot & Leontine le Blanc hoe de hulp aan deze groep leerlingen zo effectief mogelijk ingericht kan worden. Hierbij wordt zowel een koppeling met de wetenschap, als de praktijk gemaakt.

Letters leren lezen

Het leren van letter-klankkoppelingen is een essentiële stap in de lees- en spellingontwikkeling. Toch is het letteronderwijs een van de minst gestructureerde onderdelen van het basisschoolcurriculum. Als leerkracht moet je zelf allerlei belangrijke beslissingen nemen. Wanneer begin je met letteronderwijs? In welk tempo bied je de letters aan en in welke volgorde? Begin je met hoofdletters of kleine letters, schrijfletters of blokletters? Laat je kleuters ook al letters schrijven? Helpt het om klankgebaren te gebruiken of om letters te kleien? Wat doe je als leerlingen letters spiegelen?

Een goede leesstart in de onderbouw

In deze training komt aan bod welke doelen en voorwaarden een belangrijke rol spelen, maar ook ​hoe je risicofactoren signaleert, interventies hierop inzet en kunt zorgen voor een doorgaande lijn in het onderwijs.

Meertaligheid en dyslexie

"Herken de signalen van lees- en spellingproblemen bij meertalige kinderen en krijg advies hoe hen te begeleiden."