Dé partner bij complexe programma’s

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren strategische veranderingen door in de vorm van programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk hierbij aan de herprogrammering in het mbo, de profilering met zwaartepunten in het HBO, de invoering van passend onderwijs met zorgstructuren en regionale samenwerkingsverbanden en de invoering van organisatiebrede digitale leren werkomgevingen, schooladministratieve, personele en financiële systemen alsook grootschalige bouwprogramma’s zoals voor bredescholen.

Hét fundament voor succesvolle programma’s

MSP is de meest gebruikte programmamanagementmethode wereldwijd en ook in Nederland. De methode fungeert als “gemeenschappelijke taal” waardoor alle betrokkenen bij programma’s beter kunnen samenwerken. MSP wordt daarom ook in het onderwijs steeds vaker gebruikt.

Dé partner bij complexe projecten

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren grootschalige, strategische projecten uit op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk hierbij aan de herprogrammering in het mbo, de profilering en prestatieafspraken in het hbo, de invoering van passend onderwijs met zorgstructuren en regionale samenwerkingsverbanden en de invoering van organisatiebrede digitale leer- en werkomgevingen, schooladministratieve, personele en financiële systemen alsook complexe bouwprojecten.

Hét fundament voor succesvolle projecten

PRINCE2 is de meest gebruikte projectmanagementmethode voor zowel grote als kleine projecten. De methode fungeert als “gemeenschappelijke taal” waardoor alle betrokkenen bij projecten beter kunnen samenwerken. PRINCE2 wordt daarom ook in het onderwijs steeds vaker gebruikt.

De zachte kant van projecten, voor harde resultaten

Projectmatig Creëren is in Nederland dé standaard geworden als het gaat om het ontwikkelen van vaardigheden en gedrag voor leiderschap en effectieve samenwerking in organisatie- en veranderprojecten in het onderwijs. Het gaat om inspireren en enthousiasmeren, zodat iedereen met energie en creativiteit aan de slag gaat om het projectdoel te bereiken. Projectmatig werken “op menselijke maat”, resultaatgericht en met flow: beter werken met meer plezier!

De vijf principes van goed opdrachtgeverschap

Professionalisering van het opdrachtgeverschap in projecten is vaak nog een blinde vlek. Tegelijk is het ook een kritische succes factor. Project management en projectmatig creëren zijn belangrijke innovatie competenties. Projecten op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering zijn aan de orde van de dag binnen onderwijsinstellingen en in de samenwerking van scholen met onderwijs ketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatieve dienstverleners. Elk geslaagd project draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Programmatisch innoveren en veranderen

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren strategische veranderingen door in de vorm van programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk aan de herprogrammering in het mbo, de profilering met zwaartepunten in het hbo, passend onderwijs met regionale samenwerkingsverbanden, de invoering van digitale leer- en werkomgevingen en grootschalige personele en financiële systemen alsook omvangrijke bouwprogramma’s zoals voor bredescholen.

Succesvol leiderschap in verandering

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren strategische veranderingen door in de vorm van programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk aan de herprogrammering in het mbo, de profilering en zwaartepunten in het hbo, de invoering van passend onderwijs, de implementatie van digitale leer- en werkomgevingen, personeel en financiële systemen alsook omvangrijke bouwprogramma’s zoals voor bredescholen in verschillende stadswijken.

De kunst van regievoering zonder macht

Strategische veranderingen binnen onderwijsinstellingen worden steeds vaker aangepakt via programma’s waarbinnen diverse projecten worden uitgevoerd om de beoogde doelen te bereiken. Denk hierbij aan onderwerpen zoals passend onderwijs, de herprogrammering in het mbo en de profilering met zwaartepunten in het hbo. Kennis van methoden voor programmamanagement is dan van belang voor alle daarbij betrokkenen in de educatieve sector.

Succesvol aan de slag met je eigen programma

Programma’s op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering worden gemeengoed in de educatieve sector. Scholen en onderwijsketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatie dienstverleners werken hierbij vaak nauw samen. Elk geslaagd programma draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs. Project- en programmamanagement zijn dan ook belangrijke innovatie competenties.

Succesvol projectmatig innoveren en veranderen

Senior staf- en beleidsmedewerkers, diensthoofden, afdelingsdirecteuren en projectmanagers worden vaak betrokken bij grootschalige, instellingsbrede projecten op het gebied van bestuur, onderwijs en bedrijfsvoering. Denk aan de invoering van passend onderwijs (PO-VO), de herprogrammering (MBO), de profilering (HBO), digitale leer- en werkomgevingen of informatiesystemen voor financiën en HRM.

Succesvol leidinggeven aan projecten

Staf- en beleidsmedewerkers, teamleiders en (locatie) directeuren worden vaak betrokken bij projecten in de school op het gebied van onderwijs en bedrijfsvoering. Denk aan de invoering van passend onderwijs of een nieuw curriculum, het selecteren en invoeren van een digitale leer- en werkomgeving of nieuwe informatiesystemen voor financiën en HRM. Om hier succesvol leiding aan te geven ontstaat behoefte aan professionalisering van projectmanagement in het onderwijs.

Resultaatgericht samenwerken in projecten

Leraren, docenten en teamleiders worden steeds vaker betrokken bij onderwijskundige projecten, zoals een hoogbegaafdenklas, tweetalig onderwijs, vakcolleges of het associate degree. Hierdoor ontstaat behoefte aan professionalisering van projectmanagement op school. Daarnaast is er voor de functiemix ook de wens tot formele kwalificering van docent-ontwikkelaars en docentprojectleiders. De leergang LPMO is bestemd voor onderwijs professionals die zich (verder) willen bekwamen en laten certificeren op het gebied van projectmanagement in het onderwijs.

Succesvol aan de slag met je eigen project

Projecten op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering zijn aan de orde van de dag binnen onderwijsinstellingen en in de samenwerking van scholen met onderwijs ketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatieve dienstverleners. Elk geslaagd project draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Projectmanagement en projectmatig creëren zijn dan ook belangrijke innovatiecompetenties.

Certificering en Register RPMO

Projectmedewerkers, projectleiders en programmamanagers in het onderwijs die de Gedragscode onderschrijven en voldoen aan bepaalde eisen, ten aanzien van formele training in projectmanagement, vooropleiding, werkkring en werkervaring, kunnen zich laten certificeren op drie niveaus: CPAE®, CPPE® en CPME®.

Kenniscentrum PPMO Consultancy

Kenniscentrum PPMO kan uw onderwijsorganisatie begeleiden bij de ontwikkeling van een effectieve projectenorganisatie. Onze aanpak bij de invoering van projectmatig werken is gebaseerd op een beproefde methode.