NLP vaardigheden vanuit een contextuele basis

NLP is een van de meest toegepaste communicatiesystemen in, onder andere, het onderwijs. NLP is zo populair geworden omdat het ‘aha’ momenten oplevert. Sommige mensen noemen NLP ‘toveren met taal’. De naam (neuro linguïstisch programmeren) en het jargon doen soms wel erg technisch aan. Logisch en dit vraagt meteen om een verheldering. Neuro gaat over wat in onze hersenen gebeurt, linguïstisch verwijst naar taal en hoe we die gebruiken, terwijl programmeren duidt op de hardnekkige gedragspatronen die we leren en vervolgens herhalen. Nu is het woord ‘programmeren’, bij het ontstaan van NLP in de jaren 70, fout gekozen. Computers waren toen namelijk in opkomst en men dacht dat de mens een soort computer was. Niets is minder waar. Het gaat niet om programmeren, maar om het veranderen van negatieve patronen in positieve patronen in je brein zodat jij je weer goed voelt.

Les(s) Stress

Op scholen zijn er al enige tijd steeds meer zorgen over hoe het gaat met kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Er komen steeds meer geluiden over jongeren die vast zijn gelopen in hun ontwikkeling. Niet alleen in hun schoolontwikkeling maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling. We lezen ook in de media steeds meer berichten over stress, depressie, burn-out en angst bij kinderen, jongeren en trouwens ook volwassenen.

Omgaan met rouw en verlies in je klas

In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben (gehad) met ingrijpende verliessituaties zoals: ziekte, scheiding van ouders, het overlijden van een dierbare of andere vormen van verlies. Verliessituaties hebben impact op leerlingen. Soms is dat goed merkbaar, maar het kan ook dat we er niet veel van zien op school. Ook bij onzichtbare worstelingen, heb je als school de opdracht om het kind echt te zien.

Meer motivatie in de klas

In deze tweedaagse praktijkdag gaan we op praktische wijze kijken naar het begrip motivatie in de klas. De deelnemers krijgen een serie handvatten om ongemotiveerde leerlingen in beweiging te krijgen. Niet door de leerling te veranderen, maar door zelf met frisse nieuwe ideeën je lessen voor te bereiden. Deelnemers ontdekken hoe veel invloed ze ZELF kunnen uitoefenen op het motivatieprobleem van de ANDER waar ze last van hebben.

Driehoeksgesprekken: een contextuele kennismaking

Steeds meer scholen voeren driehoeksgesprekken in. Uit onderzoek blijkt dat het goed inzetten van driehoeksgesprekken een positief effect heeft op de ontwikkeling van het kind maar ook positief werkt voor de school en ouders. Tegelijkertijd vraagt het driehoeksgesprek om een duidelijke visie, beleid, goede afstemming en vaardigheden van de mentor. Om driehoeksgesprekken zichtbaar effectief te implementeren in jouw school, is het belangrijk om over de juiste attitude én vaardigheden te beschikken. Daarom organiseert Ortho Consult een basistrainingsdag over driehoeksgesprekken

Geweldloze communicatie in het onderwijs

Met de vaardigheden van geweldloze communicatie op zak is jouw communicatie enorm verrijkt, ben je in staat om op een positieve en constructieve manier conflicten te voorkomen en lukt het om je eigen frustraties beter de baas te kunnen!

Mentoraat: van goed naar beter (masterclass)

De spreker laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe belangrijk het is om de mentor de spil in het begeleidingsweb te laten zijn maar ook hoe je – in voor- en tegenspoed – ouders kunt betrekken als jouw belangrijkste hulpbronnen.

Mentoraat in 1 dag

Word jij volgend jaar voor het eerst mentor of heb je nog niet zoveel ervaring als mentor? En kun je daar wel wat inspiratie voor gebruiken?

Systemisch coachen in vijf dagen

Wat aan de buitenkant zichtbaar is in gedrag, kent vaak een onbekende en onbewuste onderstroom. In deze vijfdaagse leer je te zien hoe die onderstromen werken en hoe ze gedrag van kinderen, pubers, volwassenen, groepen kunnen bepalen.