Vakwerkplan

Veel secties vinden lastig om een visie te formuleren voor hun vak. Als ze dat gedaan hebben, lukt het hen vaak onvoldoende om die visie te vertalen naar vuistregels voor handelen in de praktijk. Ik kan de secties ondersteunen bij de vertaalslag van hun visie naar de praktijk.

Toetslijn

Het is jammer dat leerlingen in de derde of in de vierde klas nog afstromen, terwijl in de rapportvergadering van het jaar ervoor al duidelijk was dat de leerling het zwaar zou krijgen. Hoe krijg je als school zicht op de voorspellende waarde van rapportcijfers en wat kunnen de secties daaraan doen?

Sturen op opbrengsten

De nadruk in deze training ligt op opbrengstgericht sturen en de praktische vertaling naar de school en biedt schoolleiders en teamleiders een combinatie van instrumentele ondersteuning en praktijkervaringen.

Onderwijsresultatenmodel

Vanaf 2016 gaat de inspectie werken met het onderwijsresultatenmodel. De opbrengstenindicatoren gaan veranderen, maar ook de manier waarop de indicatoren gewaardeerd worden. Maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord hoe je op deze opbrengsten kunt sturen. Ik kan u daarbij ondersteunen.

Begeleiding zwakke afdelingen

Uw school heeft een oordeel ‘zwak’ of ‘zeer zwak’ ontvangen van de onderwijsinspectie. Dat komt uiteraard hard aan, maar zal voor u geen donderslag bij heldere hemel zijn. Het oordeel bevestigt dat er het een en ander niet klopt en dat snelle en duurzame verbetering is geboden. De stevige tegenwind vraagt het nodige van uw stuurmanskunst en leiderschap. Ik kan u hierin bijstaan.

Kwaliteitszorg

Het voeren van een strategisch kwaliteitsmanagement wordt steeds belangrijk om de kwaliteit van het onderwijs te ontwikkelen en te borgen. Het gaat daarbij steeds om de relatie tussen de eigen doelen en ambities, de borging daarvan in beleid, management en processen en de vraag hoe de resultaten zich verhouden tot de gestelde doelen.

Schoolontwikkeling

Hoe vertaalt u de koers van uw school naar de praktijk? Wat zijn vuistregels voor het handelen in de praktijk? In welke cultuur wordt er gewerkt? Wanneer vindt er schoolontwikkeling plaats? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, kan ik samen met u en uw team, trajecten ontwerpen en uitvoeren die recht doen aan en tot schoolontwikkeling leiden.

Audit

De audit is gericht op een foto van de kwaliteit van het onderwijs van een school naar de meetlat die de onderwijsinspectie gebruikt. De uitkomst verduidelijkt of de school het onderzoek van de inspecteur kan doorstaan. Als dat niet het geval is, wordt concreet aangegeven welke acties moeten worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de school alsnog binnen afzienbare tijd inspectieproof kan zijn.

Coaching

Coaching is gericht op schoolleiders, teamleiders en docenten die beter of effectiever willen functioneren. Of voor mensen die met mij regelmatig van gedachten willen wisselen over datgene waarmee ze bezig zijn. Hiervoor kunt u mij benaderen. Coaching on the job behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.

Toetsen en beoordelen

De determinatie en de voorbereiding van leerlingen op het eindexamen is voor een groot deel gebaseerd op toetscijfers. Daarom is het belangrijk te weten of de toets betrouwbaar en valide is en het cijfer voldoende voorspelbaar is voor volgende leerjaren.

Omgaan met verschillen

Differentiatie is niet een eenvoudig trucje dat je toepast. Het vraagt meer van een docent: het gaat om het bewust en doelgericht aanbrengen van verschillen in de manier waarop je leerlingen en klassen benadert. Docenten zullen zelf actief hun programma, methodes, bronnen en leeractiviteiten aan moeten passen aan de diverse behoeftes van de leerling

Leerlingen in de denkstand

De trainingen zijn is gericht op: hoe organiseer je in je les integreer- en toepassingsactiviteiten die de leerlingen in de denkstand zetten, zodat de leerlingen dieper leren en de leeropbrengsten in de les toenemen?