Formatief handelen bij de MVT
Je zou graag meer aandacht willen besteden aan het leerproces van leerlingen maar niet continu bezig willen zijn met het nakijken van tussenproducten. Je hebt behoefte aan praktische handvatten om je lessen zo vorm te geven dat je leerlingen ook zonder ‘cijferdruk’ aan de slag gaan. Tijdens een training ‘formatief handelen bij MVT’ leer je hoe je dit samen met je collega’s kunt organiseren.
Leesvaardigheid
Tijdens de maatwerktraining ‘Beter lezen, beter scoren’ werk je samen met je collega’s aan een doorlopende leeslijn van onder- naar bovenbouw en kun je op een effectieve en motiverende manier invulling geven aan de examentraining voor het centraal examen.
Spreek- en gespreksvaardigheid
Spreek- en gespreksvaardigheid vinden we als docenten moderne vreemde talen belangrijke, zo niet de belangrijkste vaardigheden. Toch blijft het spreken en gesprekken voeren in de praktijk vaak de sluitpost in de lessen. Als belangrijkste obstakel wordt genoemd: ‘Hoe kan ik spreken en gesprekken voeren oefenen en beoordelen met 30 leerlingen tegelijk?’
Woordenschatverwerving
Tijdens de maatwerktraining ‘Woorden leren bij MVT’ ervaar je samen met je collega’s op welke gevarieerde manieren je leerlingen meer kunt betrekken bij woordverwerving, zowel binnen als buiten de les.
Taal en ICT
Tijdens de training ‘Taal leren met ICT’ maak je samen met je collega’s stap voor stap kennis met de mogelijkheden die webtools en apps bieden bij het leren van een vreemde taal. We werken met simpele applicaties die eenvoudig te bedienen zijn. Alle apps en webtools die we bespreken zijn inzetbaar bij leeractiviteiten van de verschillende taalvaardigheden, zowel in als buiten jullie lessen.
Schrijfvaardigheid
Tijdens een training ‘Meer schrijven bij MVT’ doe je samen met je collega’s ideeën op om je leerlingen vaker aan de hand van korte, ‘spannende’ opdrachten te laten schrijven in de MVT-les.
Kijk- en luistervaardigheid
Tijdens deze training maak je kennis met verschillende activerende kijk- en luisteropdrachten. Je leert o.a. hoe je de luisteropdrachten uit de methode op een andere manier kunt inzetten dan je gewend bent. De training biedt je concrete lesideeën die je in praktijk kunt brengen en geeft je meer inzicht in de mogelijkheden die er zijn voor het ontwikkelen van de kijk- en luistervaardigheid van jouw leerlingen.
Examentraining Engels MBO
Het centraal examen (CE) Engels voor lezen en luisteren komt er aan. Hoe bereiden jullie de studenten daarop zo goed mogelijk voor? Jullie kunnen de studenten helpen door examentraining aan te pakken als project.
Examentraining VO MVT
De training ‘Examentraining MVT’ levert jou en je collega’s concrete voorbeelden en werkvormen op om van de examentraining een maatwerktraject te maken voor de leerlingen. Zo vergroten jullie de kans op een beter cijfer.
Escaperoom
Tijdens deze training van één dagdeel leer en ervaar je hoe je van een klaslokaal een ‘escaperoom’ kunt maken. Je krijgt een stappenplan voor het ontwerp van de verschillende onderdelen en de organisatie als je wilt werken met een hele klas in één ruimte.
Doeltaal – voertaal
Je start samen met je collega’s vol goede moed aan het begin van het schooljaar met het gebruik van de doeltaal en tegen de kerst merk je dat de taal nog maar weinig klinkt in jullie lessen. Tijdens de training ‘Doeltaal-voertaal’ werk je samen met je collega’s aan een doorlopende leerlijn voor het gebruik van doeltaal als voertaal.
Differentiatie
In elke klas hebben we te maken met verschillen: verschillen in niveau, tempo, interesses, intelligenties en leerstijlen. Tijdens een training ‘Differentiëren bij MVT’ leer en ervaar je samen met je collega’s hoe je bij de verschillende taalvaardigheden lesstof op gevarieerde wijze kunt aanbieden en verwerkingsopdrachten kunt ontwerpen die meer leerlingen in dezelfde klas tot hun recht laten komen.
‘Leren’ evalueren
Tijdens een de training ‘Toetsing bij MVT’ analyseer je samen met je collega’s de toetsen die jullie gebruiken. Hiervoor gebruiken we het OBIT-model (Onthouden-Begrijpen-Integreren- Toepassen) om de toetsvragen te labelen en de doorlopende toetslijn te analyseren.