Activeren en motiveren van leerlingen

Het vertalen van activerende werkvormen naar de vakles is en goed aanknopingspunt voor het zoeken naar verbetering in de lespraktijk van elke dag. Elke docent kan de werkvormen naar zijn hand zetten opdat het beter past bij het vak (de leerstof), de leerling populatie en zichzelf.

Determinatie en toetsing

Bij determinatievragen gaat het erom de leerling maximaal in beeld te krijgen. Wat kan hij, waar liggen zijn sterkere en zwakkere kanten en wat heeft hij nodig zichzelf verder te ontwikkelen om te kunnen worden wie hij wil zijn.

Differentiatie

Speciale aandacht voor meervoudige intelligentie, om variatie te bieden en ruimte te maken voor keuzes van leerlingen, kan in een meer geavanceerde opzet voor lessenseries met leerarrangementen worden ingezet.

OBIT in de toets en in de les

Wanneer de docent in de toets vooral vragen stelt die leerlingen herkennen als ‘standaard’vagen uit de les (Onthouden en Begrijpen), ontstaat van hen een heel ander beeld van wat zij hebben geleerd, dan als de docent in de toets vragen stelt waarmee leerlingen moeten aantonen dat zij iets met de aangeboden stof kunnen doen (Integreren en Toepassen).

Professionele cultuurontwikkeling

Bij leiding geven aan een veranderingsproces is aandacht schenken aan de professionele cultuur ontwikkeling niet alleen een vereiste voor succes, maar juist ook een voor de hand liggend aandachtspunt om tegelijk met het leerproces in de school die de verandering teweeg brengt aan te werken. Hanteren van de professionele cultuur betekent mensen inzetten waar zij goed in zijn (erkende ongelijkheid), gebruik maken van expertise in het team (coaching door collega’s) en werken met professionele standaarden.

Vakdidactiek wiskunde

Wiskundesecties die de motivatie van leerlingen voor het vak in de loop der jaren zien verminderen, wiskundedocenten die hun leerlingen maar moeilijk aan het werk krijgen in de les, vragen van de schoolleiding over achteruitlopende resultaten, een ervaren overladen programma met te weinig contacturen, … Er zijn diverse redenen voor secties om de efficiëntie van het leren in de les en dus hun didactiek bij het vak wiskunde onder de loep te willen nemen.