Specialist Begrijpend Lezen met jeugdliteratuur

In deze 3-daagse cursus gaan we -verspreid over enkele maanden- aan de slag met actuele jeugdliteratuur. Deelnemers krijgen hiervoor een boekenpakket waarover samen gesproken en geschreven gaat worden. Er wordt een praktische link gelegd naar het schoolaanbod van wereldoriëntatie en burgerschap. Aan het eind heb je zelf een behandel-/lessenserie ontworpen waarin je met jeugdliteratuur de kennisbasis, het leesbegrip en de leesmotivatie verhoogt. Daarnaast stimuleer en vergroot je alle facetten van de taalontwikkeling.

Goed Handschriftonderwijs

In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.

Fonologie: onderzoek en behandeling

Tijd voor het opfrissen en verdiepen van uw kennis omtrent kinderen die slecht verstaanbaar spreken als gevolg van fonologische stoornissen? De cursus ‘Fonologie, onderzoek en behandeling’ is dan zeker een goede keuze.

Specialist begrijpend lezen met jeugdliteratuur

In deze 3-daagse cursus gaan we -verspreid over enkele maanden- aan de slag met actuele jeugdliteratuur. Deelnemers krijgen hiervoor een boekenpakket waarover samen gesproken en geschreven gaat worden. Er wordt een praktische link gelegd naar het schoolaanbod van wereldoriëntatie en burgerschap.

Dyscalculie en rekenproblemen

Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt.

Incompany spellingtraject

Het spellingtraject ‘Spellingproblemen!? En dan?!’ is het antwoord op wat je wel kan en wil doen om spellingproblemen te verhelpen en te voorkomen.

Incompany basiscursus OMFT

Afwijkende mondgewoonten als duim-, vinger-, speenzuigen, nagelbijten, mondademen of een afwijkend slikpatroon kunnen onbalans in het functioneren van de mondspieren veroorzaken. De gevolgen hiervan zijn te zien in de gebits- of kaakvorm of hoorbaar in de spraak (lispelen of slissen). Oromyofunctionele therapie (OMFT) is erop gericht om via oefening de orofaciale spieren in balans te herstellen.

TOS en leren lezen

Tijdens de cursus ‘TOS en leren lezen’ ligt de nadruk op het aanvankelijk lezen. Kinderen met TOS hebben namelijk 50% kans om ook dyslectisch te zijn. Tijdens deze eendaagse cursus wordt eerst kort ingegaan op de theorie. We geven antwoord op de vraag: ‘Wat is de invloed van TOS op het leren lezen en hoe beïnvloeden ze elkaar?’

Spellingspecialist

In 3,5 dagen SMART met de cursus Spellingspecialist. SMART staat hier voor: Stappenplan, Multisensorieel, Alles op instructieniveau, Retentietraining en Time on Task. Het koppelt praktische en wetenschappelijke inzichten in een multisensoriële aanpak.

Hart voor goed schrijfonderwijs

In de cursus ‘Hart voor goed Schrijfonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven.

Basiscursus dyslexie: praktisch van A tot Z

In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden.