Teamreflectie: Feedback geven en ontvangen

De training is praktisch van aard omdat er veel vaardigheden worden geoefend. Er wordt een analyse gemaakt. Onze hersenen zijn geneigd om te letten op wat er fout gaat,  maar het is zeker zo effectief om te zien waar de krachten liggen van collega's!  We gaan aan de slag met een gedragsdeskundige (op een veilige manier) om te licht te schijnen op blinde vlekken zodat echte gedragsverandering beoogd wordt.

Knap lastig! Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften in de BSO

Deze training is ontwikkeld met als doel pedagogisch medewerkers in de BSO handvatten te geven om alle kinderen in de kinderopvang een veilige en uitdagende omgeving te bieden, ook voor de kinderen die als lastig of zelfs als ‘knap lastig’ worden ervaren. In hun dagelijkse werk komen professionals vaker kinderen tegen die zij als ‘lastig in de omgang’ en ‘stoorzender in de groep’ ervaren.

Kinderen met opvallend gedrag

Deze training is ontwikkeld met als doel pedagogisch professionals handvatten te geven om alle kinderen in de kinderopvang een veilige en uitdagende omgeving te bieden. In hun dagelijkse werk komen professionals kinderen tegen die opvallen en die zij als ‘lastig in de omgang’ ervaren. Het gedrag hoeft niet altijd een signaal te zijn dat een kind zich niet goed ontwikkelt, het kan een fase zijn. Echter sommige kinderen vertonen gedrag dat zij voor een langere tijd laten zien. Zij hebben extra begeleiding nodig van professionals om zich verder te kunnen ontwikkelen. Dit vraagt van professionals dat zij reflecteren op eigen attitudes en begeleiding en kijken achter het gedrag van het kind om een juiste aanpak te vinden.

Oog voor interactie 0-4 jaar

Inhoud J. Blauwhoff is licentiehouder van de training ‘Oog voor interactie’. Deze inspirerende training is ontwikkeld door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en het ROC van Amsterdam. […]

Werken met de meldcode: Signaleren en handelen bij kindermishandeling en huiselijk geweld

Per jaar worden er ruim 120.000 kinderen in Nederland verwaarloosd of mishandeld. Als je te maken krijgt met een kind dat slachtoffer is van kindermishandeling brengt dat altijd zorgen met zich mee. Als pedagogisch professional heb je een belangrijke rol in het signaleren van huiselijk geweld of kindermishandeling. Iedereen die beroepshalve met kinderen en jeugdigen werkt, is volgens de wet verplicht om de stappen uit de meldcode te doorlopen bij signalen van geweld. Deze training van Trainers Huiselijk Geweld is een training waarbij je kennis en vaardigheden krijgt aangereikt om huiselijk geweld en kindermishandeling effectief aan te pakken.

Werken met baby’s (IKK-Proof)

Vanaf 2018 moeten kinderopvangorganisaties aan de slag met het bijscholen van pedagogisch medewerkers op babygroepen. De training ‘Werken met baby’s’ voldoet aan de criteria in het functieboek voor specifieke scholing voor baby-opvang. 

Harmonie in de groep

Help, de harmonie in de groep is weg: kinderopvang is een mini-samenleving Help de harmonie in de groep is weg! Er zijn veel negatieve interacties tussen […]

Complexe gespreksvoering met ouders

Ouders zijn klanten in de kinderopvang en in deze relatie met ouders moet je investeren. De informatie-uitwisseling tussen ouders en professionals is een belangrijk onderdeel en de professional zal het gesprek in goede banen moeten leiden. Je luisterhouding bepaalt of iemand in gesprek gemotiveerd is om aan jou dingen te vertellen. Gesprekstechnieken worden ingezet om zoveel mogelijk de juiste informatie te krijgen, maar ook om ouders welkom te laten voelen. Het doel is immers om met ouders een vertrouwensrelatie op te bouwen. Er bestaan verschillende typen ouders en deze gesprekken hebben allemaal een ander gespreksdoel en vereisen andere gespreksvaardigheden. In deze workshop kijken we naar deze complexe gespreksvoering met ouders.

Oog voor interactie 4-12 jaar

In deze training gaat het om taalrijke interactie met kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. In de bijeenkomsten staat het kijken naar korte filmfragmenten van de professional in interactie met kinderen centraal en vormt het eigen leerproces de rode draad. Het taalgebruik en de interacties met kinderen worden versterkt.