Omgaan met gescheiden ouders

Hoe ga je met ouders in gesprek over gevoelige of lastige onderwerpen rond hun kind? Je signaleert bijvoorbeeld iets bij een kind en merkt dat ouders in de ontkenning of verdediging gaan wanneer je daar het gesprek over aan wilt gaan. Of ouders hebben een klacht over jou of jullie aanpak in de kinderopvang, hoe reageer je daar dan op.

Lastige gesprekken met ouders

Hoe ga je met ouders in gesprek over gevoelige of lastige onderwerpen rond hun kind? Je signaleert bijvoorbeeld iets bij een kind en merkt dat ouders in de ontkenning of verdediging gaan wanneer je daar het gesprek over aan wilt gaan. Of ouders hebben een klacht over jou of jullie aanpak in de kinderopvang, hoe reageer je daar dan op.

Cultuursensitief werken

Met elkaar opgroeien vanuit allerlei achtergronden en visies. Hoe gaan wij als opvoeders om met andere mogelijk nieuwe culturen? Wat staat hierin centraal en wat is er nodig om vanuit alle perspectieven en visies kinderen te laten opgroeien in onze maatschappij. Hoe cultuur sensitief zijn we in het begeleiden en opvoeden van kinderen? Mogen de verschillen er zijn? Het is belangrijk om hier bewust mee om te gaan.

Seksuele ontwikkeling van kinderen

Vanaf de jonge kindertijd is er sprake van een seksuele ontwikkeling en is dit deel van het opgroeien tot volwassene. Hoe kijken wij als opvoeders hiernaar? Hoe gaan we hiermee om en wat vinden we een gezonde normale ontwikkeling? Wanneer moeten we ons zorgen maken en wat gaan we dan doen?

Prepuberteit

Bij de meeste kinderen begint de prepuberteit tussen de 9 en 12 jaar. Soms zelfs al eerder. Bij de een gaat dat geleidelijk, terwijl het andere kind van de een op andere dag verandert in een opstandig, brutaal, overal-over-in-discussie-gaand kind. In de prepuberteit gebeurt er veel; de eerste veranderingen in het denken, gedrag, het lijf, hormonen, seksualiteit, vriendschappen en taalgebruik.

Impact van trauma op kinderen

In deze workshop gaan we in op de gevolgen van spanning en/of trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen, de vraag achter het gedrag en wat helpt om het brein te kalmeren en een veilige omgeving te bieden. Ook krijg je tips over het contact met ouders.

Grip op gedrag

Het ene kind is het andere niet. Sommigen zijn stil, rustig en terughoudend. Anderen zijn energiek, gedreven en ad rem. De een zoekt persoonlijk contact en aandacht; de ander wil vooral iets doen. Vaak heb je een persoonlijke voorkeur voor een bepaald type kind; anderen roepen juist irritatie bij je op. Hoe komt dat nou en hoe ga je daarmee om? Hoe benader je verschillende type kinderen? En welke activiteiten sluiten dan het beste aan?

Seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren

In deze masterclass wordt ingegaan op de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren en de beoordeling van seksueel gedrag door hulpverleners. Daarbij worden handvatten geboden om hierover in gesprek te gaan en hierop te reageren.

Geweldspatroon dwingende controle

De masterclass; geweldspatroon dwingende controle, gegeven door Sietske Dijkstra, richt zich op het eerder leren herkennen en doorzien van dwingende controle als schadelijke geweldspatroon, met een accent op geweld in (ex)partnerrelaties. Er is ook een relatie met complexe scheiding en met ongewenst contactverlies (ouderverstoting) waarin het geweldspatroon kan voortduren of tijdens of na de scheiding doorgaat als psychisch geweld en als ex-partnergeweld. 

Voorkomen van beïnvloeding bij het praten met kinderen

Het risico op beïnvloeding is een punt dat vaak genoemd wordt met betrekking tot het voeren van gesprekken met kinderen. Er wordt dan meestal gedacht aan het stellen van suggestieve vragen. Beïnvloeding is echter meer dan suggestieve vragen stellen. In deze online masterclass komen de verschillende mogelijke vormen van beïnvloeding bij het voeren van gesprekken met kinderen aan de orde. En uiteraard bespreken we ook hoe je beïnvloeding kunt voorkomen.

Geweldloos Verzet

Agressief en zelfdestructief gedrag van jongeren stelt velen van ons voor een dilemma. We willen handelen maar weten vaak niet hoe we jongeren kunnen bereiken. De individualisering en sociale media hebben een polariserend effect op (gezins)relaties. In plaats van te denken in schuld en/of oorzaak, wordt met methodiek geweldloos verzet met ouders- leerkrachten en betrokken hulpverleners samengewerkt waarbij belangrijkste boodschap aan de jongere is – we geven jou niet op- we zijn er voor jou.

Sterker worden waar het pijn doet

In deze online masterclass leer je op een genuanceerde manier naar trauma te kijken: je krijgt een overzicht van de definitie en symptomen van trauma alsook helpende denkkaders aangereikt. Je komt meer te weten over de neurobiologie van trauma, en we bespreken de klassieke reacties op trauma, de F’en: friend, face, fight, flight, freeze, flop, faint, fawn, follow, fragment.

Objectief signaleren

Tijdens de online masterclass ‘Objectief signaleren’ gaan we in op de eerste stap van de meldcode; het in kaart brengen van de signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling. Vaak is dit een van de moeilijkste stappen in de meldcode.

Special Event Traumasensitief Onderwijs

Een dag om met elkaar dieper in te gaan op de onderwerpen die behandeld zijn tijdens de training, om samen te leren van successen en dilemma’s, maar ook om te ervaren dat je onderdeel bent van een groep onderwijsprofessionals met allemaal dezelfde missie.

Werken met het Vlaggensysteem

Binnen de jeugdhulpverlening krijg je te maken met vraagstukken rondom de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Kinderen ontwikkelen zich en daarbij hoort ook experimenteren met seksualiteit. Voor veel professionals blijft seksualiteit lastig bespreekbaar en is er sprake van handelingsverlegenheid. Wat is ‘normaal’ gedrag? Wanneer moet je ingrijpen en begrenzen? En hoe ga je het gesprek aan met kinderen?

Special event Aandachtsfunctionarissen

Ben jij aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling en wil je je expertise up to date houden en delen met mede aandachtsfunctionarissen? Dan hebben wij een inspirerend special event aandachtsfunctionarissen voor jou!

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Signaleren en handelen bij Huiselijk geweld en Kindermishandeling blijft lastig. Want klopt het nou wel wat je hebt waargenomen? En wat nou als het niet klopt? Je kunt toch niet zomaar iemand ergens van beschuldigen?! Wat doe je als je alleen maar een onderbuikgevoel hebt?

Traumasensitief onderwijs

Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen gaat vaak traumatisering schuil. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling of misbruik. Maar hoe kun je dat als leerkracht nou herkennen? Hoe kun jij zorgdragen voor traumasensitief onderwijs? Waaraan merk je dat een kind ingrijpende ervaringen heeft meegemaakt? En hoe ga je daarover in gesprek?