Risicovol spelen

De laatste tijd is er veel aandacht voor ‘risicovol spel’. En iedereen is het roerend met elkaar eens dat dit heel belangrijk is. Toch blijkt het in de praktijk lastig te zijn om ‘risicovol spel’ aan te bieden. Lastiger dan dat het in eerste instantie op papier lijkt. Want we willen tenslotte niet dat de kinderen iets overkomt… toch?

Loose parts

Loose Parts ook wel losse onderdelen of open-eind materiaal wordt steeds populairder en dat is ook niet zo verwonderlijk. Wanneer je kinderen materialen aanbiedt die ze op talloze manieren kunnen inzetten, ontstaan er ook talloze manier van spel. Een rijk spel dat heel goed aansluit op het individuele kind en spel dat vraagt om vaardigheden die kinderen later zo hard nodig hebben.

Buiten leren

Na de workshop ga jij heel anders aankijken tegen het buitenspelen en hopen we dat je nog met meer plezier met de kinderen naar buiten gaat, omdat jij dan weet wat daar te halen valt voor hun ontwikkeling.

Prikkelen en ontprikkelen

Tijdens de workshop duiken we dus in de wereld van prikkels. We gaan zelf ervaren wat prikkels met kinderen doen, wat er gebeurt als je teveel prikkels in een keer op je af krijgt en wat een kind dan van jou als professional nodig heeft.

Risicovol spelen

De laatste tijd is er veel aandacht voor ‘risicovol spel’. En iedereen is het roerend met elkaar eens dat dit heel belangrijk is. Toch blijkt het in de praktijk lastig te zijn om ‘risicovol spel’ aan te bieden. Lastiger dan dat het in eerste instantie op papier lijkt. Want we willen tenslotte niet dat de kinderen iets overkomt… toch?

Inspiratieworkshop “Loose Parts”

Loose Parts ook wel losse onderdelen of open-eind materiaal wordt steeds populairder en dat is ook niet zo verwonderlijk. Wanneer je kinderen materialen aanbiedt die ze op talloze manieren kunnen inzetten, ontstaan er ook talloze manier van spel. Een rijk spel dat heel goed aansluit op het individuele kind en spel dat vraagt om vaardigheden die kinderen later zo hard nodig hebben.

VUURRR inspiratieworkshop

Maar hoe geef je die ruimte en zorg je er voor dat een kind zich optimaal ontwikkelt? Wat kan het kind dit zelf en waar heeft het kind een volwassene nodig? Wanneer is het ‘risicovolspel’ en wanneer wordt het gevaarlijk? Met VUURRR krijgen professionals handvatten die nodig zijn om de kinderen zo goed mogelijk te kunnen ‘begeleiden’. Met wekelijkse ‘vuurrrproeven’ blijven de professionals  geprikkeld en worden ze uitgedaagd om steeds naar het eigen handelen te kijken en te reflecteren.

VUURRR verdiepende training

Een goede omgeving is het halve werk en. De omgeving kan, naast de andere kinderen en de volwassenen, als de derde pedagoog worden gezien. Bij VUURRR geven we vorm aan de omgeving met Loose Parts. Dit zijn grote losse onderdelen en materialen die de kinderen kunnen gebruiken op de manier zoals zij dit willen. Door het gebruik van deze materialen ontstaan er legio aan mogelijkheden en wordt de creativiteit en de vindingrijkheid gestimuleerd (Simon Nicholson, 1972). Wanneer je kinderen met Loose Parts laat spelen zul je verrast worden door de diversiteit van het vertoonde spel. Dit vraagt van de volwassenen dat zij het spel niet willen sturen of alvast invullen, maar juist goed te observeren.

Activiteiten voor verticale groepen

Deze workshop zet je aan het denken. Wat bied ik op de groep aan en aan wie doe ik dat? Heb ik iedereen gezien en is iedereen aan bod gekomen? Wat is eigenlijk de meerwaarde van de activiteiten die ik aanbied? Daarnaast is deze workshop goed aan te passen naar de wensen van leidinggevenden of pedagogisch medewerkers. Heb je een vraag rondom dit thema? Neem dan gerust contact op om te kijken of we jouw onderwerp mee kunnen nemen in deze workshop. De workshop is in ieder geval praktisch van opzet. We gaan aan de slag met concrete voorbeelden en materiaal. Na afloop heb je een helder plan en duidelijke ontwikkelpunten.