Mens, erger je niet!

Aan het gedrag van anderen kun je je vreselijk ergeren. Hoe komt dat? De workshop ‘Mens, erger je niet’ gaat hier dieper op in. We gaan aan de slag met de kernkwaliteiten van de deelnemers, met behulp van het model van Ofman. Het blijkt dat onze kwaliteiten nauw verbonden zijn aan onze valkuilen en ergernissen. De deelnemers krijgen inzicht in waarom zij met sommige mensen prettiger samenwerken dan met anderen. En ze leren hoe zij deze anderen kunnen leren waarderen.

Knap lastig!

Er worden handvatten gegeven om het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Het gaat hierbij om kinderen met externaliserend en internaliserend gedrag, maar ook om ‘gewoon’ lastig gedrag, gedrag dat te beïnvloeden is door de groepsleiding. Extra handvatten worden geboden voor kinderen met AD(H)D, ASS, PPD-NOS.

Respectvol opvoeden

De kern van het werk van pedagogisch medewerkers is het begeleiden van de kinderen. De kunst is dat op een zodanige wijze te doen dat het het welbevinden van de kinderen ondersteunt. Het doel van de training ‘Respectvol opvoeden’ is het bevorderen van een plezierige relatie tussen pedagogisch medewerker en kind. De deelnemer leert op een respectvolle wijze in te gaan op de behoeftes van kinderen, goed te observeren en te luisteren en respectvol grenzen te stellen.

Training optimaliseren oudercontacten

Binnen de kinderopvang en op basisscholen speelt de communicatie tussen pedagogisch medewerker/ leerkracht en ouder een belangrijke rol. Een goed contact geeft een betere afstemming tussen ‘thuis’ en de groep. Dit voorkomt spanningen en zorgt ervoor dat het kind zich prettiger voelt op de groep.

Communiceren met baby’s

Het doel van de training is de relatie tussen de pedagogisch medewerker en de baby’s te versterken. De babytraining heeft als basis de methode van Thomas Gordon. Deze methode staat voor respectvolle communicatie en positief, sensitief contact. De training sluit aan op de interactievaardigheden van het NCKO en gaat ook in op de babypedagogiek; zoals de rol van hechting, stress, de mijlpalen in de ontwikkeling.