Beelddenken in de klas

Wetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het verbale leersysteem (taaldenken) en het visuele leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt beelddenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.

Verdiepingsdag over BOOSheid

We gaan uitgebreid in op diverse aspecten omtrent boosheid en staan stil bij onderwerpen als: wat is boosheid nu precies, welke relatie heeft het met andere emoties, wat zijn de dieperliggende oorzaken ervan en hoe kan je deze aanpakken. We benaderen dit thema zowel vanuit de (wetenschappelijke) theorie als de praktijk. Ook is er ruimte voor om een aantal voorbeelden uit jouw (privé of werk-) praktijk te bespreken. Daarnaast onderzoeken we door middel van oefeningen onze eigen houding ten aanzien van BOOSheid. Immers, om kinderen beter te begrijpen en begeleiden is het heel waardevol om onszelf hierin te begrijpen.

Verdiepingsdag Omgaan met intense EMOTIES

Ben jij een ouder van een gevoelig kind of werk je met kinderen, die niet goed om weten te gaan met hun intense emoties? Zie je bijvoorbeeld dat ze er erg lang in blijven hangen of dat ze bepaalde emoties onderdrukken, waardoor die er op een ander moment ‘vervormd’ uit komen? Kom dan naar deze verdiepingsdag!