Het waarderende functioneringsgesprek: breng potentieel tot bloei
De kans is groot dat het voeren van functioneringsgesprekken niet het leukste is op je to-dolijst. Waarom zijn deze gesprekken ...
Leerlingen met een chronische of langdurige ziekte ondersteunen
In Nederland heeft ten minste één op de zeven leerlingen een chronische aandoening. Een deel daarvan is chronisch somatisch (= ...
Klasmanagement
Wil jij je graag focussen op het lesgeven, zonder voortdurend afgeleid te worden door ongewenst gedrag? In deze cursus leert ...
Onderlinge interacties bevorderen
Bij leerlingen die in groepjes samenspelen of -werken kan er een leerzaam overleg ontstaan, waarin zij elkaars ideeën of meningen ...
Omgaan met gehechtheidsproblemen in de klas
Sommige leerlingen vragen veelvuldig om je aandacht waar andere leerlingen zelden een beroep op je doen. Dit kunnen tekenen zijn ...
Omgaan met complotdenken
Complottheorieën zijn van alle tijden. Door sociale media komen we deze complottheorieën vaker tegen dan vroeger. Jongeren zijn op zoek ...
NT2: Anderstalige studenten ondersteunen
Heb jij studenten in jouw klas met een andere moedertaal? Anderstalige studenten die de Nederlandse taal als tweede taal (NT2) ...
Met leesplezier de leesvaardigheid bevorderen
Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak met plezier een boek of een langere tekst. Hierdoor daalt de leesvaardigheid, terwijl een ...
Lesgeven in een vak waar je weinig van weet
Heb jij wel eens lesgegeven in een vak waar je eigenlijk niet zo veel van wist? Door een tekort aan ...
Leiden(d) in Lesson Study
Lesson Study is een krachtige professionaliseringsstrategie. Deze in Japan ontstane aanpak om in teamverband lessen voor te bereiden, te onderzoeken ...
Leerlingen met dyscalculie begrijpen en ondersteunen
Er zijn steeds meer leerlingen met de diagnose dyscalculie. Deze leerlingen lopen tegen problemen aan bij vakken waar ze moeten ...
Leerlingen met ADD: houd ze bij de les
ADD (ook wel aandachtstekortstoornis genoemd) wordt vaak over het hoofd gezien. Dat komt deels doordat leerlingen met ADD in eerste ...
Leerlingbespreking: actiegericht en effectief
Veel docenten ervaren leerlingbesprekingen in de huidige vorm als weinig effectief. In korte tijd worden alle leerlingen besproken, hoor je ...
Laaggeletterdheid in het mbo
Welkom bij de cursus Laaggeletterdheid in het mbo. Annemarie Groot en Marlies Elderenbosch, beiden experts op het gebied van taalonderwijs ...
Kwaliteitscultuur: kwaliteit vraagt om reflectie
In deze cursus nemen we het begrip ‘kwaliteit’ op kritische wijze onder de loep. Je leert dat kwaliteit niet iets ...
Kwalificatiestructuur
Deze cursus leert je over de unieke structuur van de Nederlandse kwalificatiestructuur voor het mbo. Uniek omdat het naar inhoud en ...
Kunstvakken en filosofie: Art-Based Learning
Over kunst kun je heel veel leren, maar van kunst ook. Art-Based Learning is een methode die leerlingen in vier ...
Korte handleiding: nascholen met E-WISE
In deze cursus wordt uitgelegd hoe je alles uit je abonnement van E-WISE kunt halen en hoe je het beste ...
Korte handleiding: nascholen met E-WISE
In deze cursus wordt uitgelegd hoe je alles uit je abonnement van E-WISE kunt halen en hoe je het beste ...
Kindermishandeling: signaleren en handelen
Kindermishandeling is een moeilijk en gevoelig onderwerp. Het aanpakken van kindermishandeling begint bij het signaleren en bespreken van de signalen. Dit ...