Doorgaande lijn Peuter-Kleuter

De ene peuter vindt het geweldig om naar groep 1 te gaan en de andere vindt het erg spannend. Het is belangrijk om de overgang van de peutergroep naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit kan door de peuteropvang nauw te laten samenwerken met de kleutergroepen. Op verschillende scholen gebeurt dit als vanzelf, omdat de peuteropvang binnen de school is. Maar er zijn ook scholen waar geen peuteropvang binnen schools is.

Zicht op ontwikkeling

Hoe heb je als leerkracht of pedagogisch medewerker zicht op de ontwikkeling van het kind? Er zijn verschillende observatiesystemen die daarbij kunnen helpen. Om hier goed mee aan de slag te kunnen gaan, wordt je inzicht gegeven in de manier waarop kinderen zich ontwikkelen en waaraan je de verschillende ontwikkelingen kunt herkennen. Vervolgens leer je de ontwikkeling te stimuleren, zodat het kind de volgende stap kan maken. Tot slot leer je hoe de gegevens verwerken kunnen worden in een groeps- en/of themaplan. De training wordt in een traject aangeboden aan de onderbouw van basisscholen of op de voorschool/peuteropvang. Dit trainingstraject wordt ondersteund met SVIB om de vorderingen van het traject te kunnen monitoren.

School Video Interactie Begeleiding

SVIB is een manier van coachen waarbij filmbeelden centraal staan. Aan de hand van een objectieve beeldanalyse gaat de coach samen met de leerkracht, docent of pedagogisch medewerker op zoek naar een antwoord op de begeleidingsvraag. De begeleiding werkt oplossingsgericht en gaat uit van de kracht van de leerkracht, docent of pedagogisch medewerker.

SWPBS traject

Bij de implementatie van SWPBS altijd sterk rekening wordt gehouden met het niveau, de cultuur en de fase waarin de ontwikkeling van de school zich bevindt. Een SWPBS traject bestaat weliswaar uit een aantal vaste bestanddelen maar wordt dus altijd op maat aangeboden, afgestemd op de specifieke behoefte van de school.

Spel

Bij de Spel training leren de leerkrachten en de pedagogisch medewerkers aan de hand van de Kwaliteitskaart voor Spel wat er nodig is om de spelkwaliteit van jonge kinderen te verbeteren. Er wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingsfasen van spel en hoe spel er uit ziet. Daarnaast wordt gekeken wat de rol van de professional kan zijn om, tijdens het spel van het kind, voor verdieping te zorgen. De training wordt in een traject aangeboden aan de onderbouw van basisscholen of op de voorschool/peuteropvang. Dit trainingstraject wordt ondersteund met SVIB om de vorderingen van het traject te kunnen monitoren.

Spel & Executieve functies

Aangetoond is dat jonge kinderen vooral leren tijdens spel. In deze training wordt daarom aandacht besteed aan de manier waarop leerkrachten en pedagogisch medewerkers de ontwikkeling van de executieve functies bij peuters en kleuters tijdens spel kunnen stimuleren. Door deze training krijgt de leerkracht en pedagogisch medewerker kennis over de verschillende executieve functies en leert hij/zij om deze kennis in de praktijk toe te passen De training wordt in een traject aangeboden aan de onderbouw van basisscholen of op de voorschool/peuteropvang.

Spel & PBS

Bij deze training leren leerkrachten en pedagogisch medewerkers hoe ze peuters en kleuters via spel de gedragsverwachtingen kunnen aanleren. Ook wordt geleerd hoe zij de zelfsturing van de jonge kinderen kunnen stimuleren. Deze training is speciaal bedoeld voor scholen die werken volgens de principes van SWPBS. Het is vergelijkbaar met de training PBS in de klas, maar het is toegespitst op het jonge kind. De training wordt in een traject aangeboden aan de onderbouw van basisscholen of op de voorschool/peuteropvang. Dit trainingstraject wordt ondersteund met SVIB om de vorderingen van het traject te kunnen monitoren.

Sociale veiligheidslessen

Deze training gaat specifiek over de preventieve lessen voor sociale veiligheid, bijvoorbeeld het voorkomen van pestgedrag. De training past binnen het groene interventie niveau (zie figuur 1) van PBS. Pestgedrag is te vergelijken met een brandende kaars. Net als de kaars zuurstof nodig heeft, heeft pestgedrag aandacht nodig om door te gaan. Met deze training leren leerkrachten hoe ze de aandacht voor het pestgedrag kunnen weghalen. Dit wordt gedaan door een driestappenroutine: het gebruik van een stopsignaal, weglopen en praten met een volwassene. Stop-Loop-Praat.

PBS in de klas

PBS in de klas gaat uit van dezelfde principes als SWPBS maar dan op groepsniveau. In deze training leert de leerkracht hoe hij/zij probleem gedrag kan voorkomen en wat hij/zij moet doen wanneer een leerling probleem gedrag laat zien.

Check-In/Check-Out

De training is bedoeld voor leerkrachten die te maken hebben met (dreigend) hardnekkige gedragsproblemen van een of meerdere leerlingen in hun groep. Deze training wordt ondersteund met SVIB om het gedrag van de leerlingen te analyseren en om de vorderingen van het traject te kunnen monitoren. In deze training wordt leerkrachten geleerd hoe het gewenste gedrag kan worden overgebracht en hoe dit systematisch kan worden bekrachtigd door gebruik te maken van een gedragskaart. Hierin wordt structureel samengewerkt met de ouders. Gebleken is dat deze samenwerking ondersteunend is voor het positief veranderen van het gedrag.