Docenttalent advies

Docenttalent heeft ruime ervaring met het adviseren van onderwijsinstellingen met als doel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat hierbij om implementatie- en verbetertrajecten. Docenttalent draagt zorg voor visie- en planvorming, innovatie, ontwikkeling en verbetering.

Docenttalent begeleiding

Docenttalent heeft veel ervaring met het begeleiden van docenten. Vanuit een oplossingsgerichte visie ondersteunen wij zowel individuele docenten als docententeams middels coaching en begeleiding. Deze begeleiding is gericht op de ontwikkeling en kwaliteit van de docent op pedagogisch en didactisch vlak.

Werken vanuit passie, de werkdruk voorbij

Veel onderwijsprofessionals ervaren werkdruk. Uit vele onderzoeken blijkt ook dat het beroep ‘leerkracht’ één van de meest stressvolle beroepen is.  Over de werkdruk en piekbelasting in het onderwijs wordt dan ook veel geschreven. De belangrijkste vraag die veel leerkrachten zichzelf stellen: ‘Wat kan ik doen om de ervaren werkdruk/stress te verminderen?’

Van lastig naar leuk leren

Deze training geeft leerkrachten meer inzicht in leerproblemen en met name de bekende leerstoornissen dyslexie en dyscalculie. Na de training zijn leerkrachten beter in staat om eventuele leerstoornissen te signaleren en hebben zij handvatten hoe deze kinderen beter te begeleiden.

Werken vanuit een groeimindset

Tijdens deze training maakt de leerkracht kennis met de mindsettheorie van Carol Dweck. De leerkracht leert waarom sommige kinderen of volwassenen genieten van uitdagingen, hard werken voor hun doelen en zich niet uit het veld laten slaan door tegenslagen, terwijl anderen het liefst alleen gemakkelijke opdrachten doen en zich dom voelen wanneer ze hard moeten werken om iets onder de knie te krijgen.

Gedachtenkracht: met helpende gedachten meer zelfvertrouwen!

In deze training komen verschillende lesonderdelen, oefeningen en uitleg aan bod uit de visie van oplossingsgericht werken. Door gebruik te maken van zogenaamde helpende gedachten kan een leerkracht de leerlingen doeltreffende en praktische manieren leren om meer te durven, zichzelf moed in te praten en meer te vertrouwen op zichzelf. Deze zijn zowel bruikbaar voor het individuele kind, als voor de groep als geheel.

Executieve functies, wat kunnen we hiermee?

De training geeft inzicht in wat executieve functies zijn en hoe een leerkracht deze kan gebruiken in de klas. De moeilijkheden per stoornis en per kind verschillen in de klas, maar er is zeker een algemeen beeld te schetsen. Door te kijken naar executieve functies krijgt men inzicht in- en begrip voor problemen die kinderen met bijvoorbeeld ADHD, ASS en Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis (ODD) hebben en zijn er vele mogelijkheden voor een passende aanpak per kind.

Jongens in de klas

In deze training krijgen leerkrachten (beter) zicht op de verschillen tussen jongens en meisjes in de klas. De leerkracht krijgt praktische handvatten om goed aan te sluiten bij de verschillende behoeften en leert duidelijkheid en structuur aan te bieden in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Persoonlijke professionaliteit

In deze training onderzoekt de leerkracht welke onderliggende waarden zijn professioneel handelen bepalen, welke visies op onderwijs aanspreken en hoe bepaalde inzichten kunnen worden vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Gezamenlijk wordt onderzocht welke eigenschappen een professionele leerkracht bezit, hoe je daar komt en wat voor afwegingen daarvoor nodig zijn.

Rust en aandacht in de groep

In deze training staan we stil bij het belang van rust en aandacht in de groep en hoe de leerkracht daar invloed op kan hebben. De praktische tips, oefeningen en handvatten kunnen meteen toegepast worden in de eigen groep. Het zelf ervaren, uitwisselen met elkaar en de vertaling naar de eigen praktijksituatie maakt deze training waardevol voor elke leerkracht.

Oplossingsgericht werken in de klas

In deze training wordt kennisgemaakt met het oplossingsgericht werken en staan de grondhouding en de uitgangspunten van het oplossingsgericht werken centraal. Verschillende oplossingsgerichte instrumenten, zoals de 15 stappen Kids’ Skills, het gebruik van de wondervraag en de schaalvraag komen in deze training aan bod. De in de training gebruikte technieken zijn eenvoudig en direct in de eigen onderwijspraktijk toepasbaar en verhogen de kans op effectief en oplossingsgericht werken binnen het onderwijs.

Hooggevoelig kind in de klas? En nu?

In deze training leert de leerkracht hoe het brein werkt van hooggevoelige personen (HSP). Daarnaast ontvangt de leerkracht verschillende tools welke kunnen worden ingezet in de klassensituatie en daarbuiten.

Hoog IQ wat nu?

In deze training wordt uiteengezet waaraan meer- en hoogbegaafde kinderen kunnen worden herkend en wat de leerkracht kan inzetten om deze kinderen beter te begeleiden. Daarnaast krijgt de leerkracht inzicht in welk gedrag hoogbegaafde kinderen kunnen vertonen.

Handelingsgericht werken in een schoolteam

In deze training ontvangt de leerkracht handvatten om goede groepsplannen op te stellen. Aan de hand van de eigen praktijk gaan leerkrachten vervolgens aan de slag met het uitwerken van een groepsoverzicht en het opstellen van een groepsplan.

Gynzy in de praktijk

In deze praktische training worden de mogelijkheden van Gynzy uiteengezet. Leerkrachten leren hoe alle tools kunnen worden ingezet in de dagelijkse praktijk. Ze zien hoe een les kan worden ontwikkeld, maar ook hoe kant en klare lessen kunnen worden gebruikt. Aan de hand van verschillende voorbeelden kunnen leraren zelf ervaren hoe het is om met Gynzy te werken.

Grenzen Stellen

In deze training krijgt de leerkracht inzicht in wat verschillende situaties bij hem oproepen en hoe daar mee om te gaan. Hoe geeft de leerkracht aan een collega aan dat die extra taak nu niet past, maar over twee weken wel? Hoe geeft de leerkracht aan een aanvallende ouder aan wat die reactie oproept en hoe kunnen zij vervolgens tot een oplossing komen? Door op een passende manier grenzen te stellen, voelt de ander zich erkend, weet de ander waar hij op kan rekenen, bewaakt de leerkracht zijn eigen grenzen en levert dit minder werkdruk op.

Digitaal portfolio

Gepersonaliseerd onderwijs is een hot item in onderwijsland. Rapporten worden vervangen door persoonlijke ontwikkelingsplannen met werkjes als bewijsvoering. Hoe mooi zou het zijn als dit op een digitale manier kan waarbij zelfs foto’s en filmpjes toegevoegd kunnen worden en ouders dit op de voet kunnen volgen?

DIGIbeter

De mogelijkheden van ICT-toepassingen zijn eindeloos. Om hier gerichter mee aan de slag te kunnen gaan biedt deze training een overzicht van laagdrempelige toepassingen in de klas. De leerkracht maakt kennis met verschillende tools om het digibord nog beter in te zetten. Daarnaast ontvangen zij een overzicht met programma’s, websites en apps’s. Er wordt direct geoefend met deze voorbeelden, zodat deze gemakkelijk in de praktijk kunnen worden toegepast.

Tablets/iPads in de klas

In deze praktische en interactieve training ontvangt de leerkracht een nauwkeurig gekozen selectie van apps op basis van de vraag: ‘Hoe kan deze app mijn onderwijsaanbod verrijken?’

Activerende didactiek en samenwerkend leren

In deze training krijgt de leerkracht antwoord op de vraag : ‘Hoe houd ik mijn leerlingen gemotiveerd en uitgedaagd?’ Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek wordt uitgelegd hoe verschillende (didactische) werkvormen het best kunnen worden ingezet in de klas. Deze nieuwe werkvormen en bijbehorende tips, en adviezen maken het mogelijk de concentratie en sfeer in de klas te verhogen.