Visie ontwikkeling ”Het jonge kind”

Van schoolvisie naar jonge kind visie  Als school wil je een duidelijke visie hebben en uitstralen. Een goede visie is als een handleiding voor het team. Tevens maakt het aan (nieuwe) ouders zichtbaar waar je voor staat en hoe je je onderwijs vorm geeft. Toch is je algemene schoolvisie niet altijd makkelijk te vertalen naar je visie op het jonge kind. Is er bij jou op school al een duidelijke visie op het jonge kind ontwikkeld? Of zou je hier nog wel wat hulp bij kunnen gebruiken?   

Combinatiegroep (1-) 2- 3

Combinatiegroepen zijn binnen het basisonderwijs erg gebruikelijk. De combinatiegroep (1-) 2-3 vormt hierin een uitzondering. Soms ontstaat deze samenstelling uit noodzaak, omdat het formatie technisch gezien niet anders kan. Op andere scholen wordt de combi gezien als dé perfecte manier om de kleuter al voor te bereiden op groep 3 en om de leerling uit groep 3 nog veel te laten spelen. Op welke basis de keus ook gemaakt is; je wilt er hoe dan ook een succes van maken!

De Kracht Van Spelend Leren

De basis van goed spel ligt in het creëren van een rijke leeromgeving. Dat kan soms al heel simpel door eenvoudige elementen aan je hoeken toe te voegen of juist weg te halen. Wanneer je de kinderen betrekt bij het inrichten van je hoeken wordt de betrokkenheid en dus ook de motivatie vergroot. Toch gebeurt het soms dat ondanks je inspanningen kinderen minder goed tot spel komen. Tijdens het onderdeel 'spel en spelbegeleiding' krijg je handreikingen hoe je spel positief kunt beïnvloeden en stimuleren

Doorgaande Lijn Groep 2-3

Voor de kinderen is de overstap van groep 2 naar groep 3 vaak groot. In groep 2 wordt het leerstofaanbod grotendeels spelenderwijs aangeboden. Vanaf groep 3 daarentegen, is dit vaak vooral programma gericht. Hoe mooi zou het zijn als je dit verschil kunt verkleinen, waardoor het kind zowel spelenderwijs maar ook programmagericht leert.

Werken vanuit leerlijnen

Als leerkracht is het prettig om keuzevrijheid te hebben binnen de thema’s en activiteiten van je kleuteronderwijs. Op deze manier kun je zo goed mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen uit jouw klas. Het geeft vrijheid en veel mogelijkheden om je onderwijs steeds vanuit verschillende invalshoeken vorm te geven. Tegelijkertijd moet je ook zicht houden op de doelen die je aan bod moet laten komen.