Prikkelvriendelijke Cultuureducatie

De basistraining (e-learning) Prikkelvriendelijke Cultuureducatie is speciaal samengesteld voor museum- en kunstvakdocenten die aan de slag willen met prikkelarm aanbod in het onderwijs. In deze basistraining is specifiek aandacht voor cultuureducatie op het primair (speciaal) onderwijs.

COH: Creatief proces

Tijdens deze workshop krijg je inzicht in procesgerichte didactiek binnen cultuuronderwijs. Deze didactiek leert leerlingen om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden of bedenken, maar dat ze meerdere mogelijkheden uitproberen, autonoom denken, buiten kaders durven gaan en onderbouwde keuzes maken. Na een korte introductie ga je zelf aan de slag en reflecteren we met elkaar over de rol van de leerkracht binnen dit proces. Daarna bespreken we wat dit betekent voor jouw eigen onderwijspraktijk. Na de workshop zijn verschillende mogelijkheden voor verdere begeleiding.

COH: Filosofisch gesprek

In deze workshop komen het hoe, wat en waarom van het filosoferen aan bod en welke rol je daarin inneemt. Je krijgt handvatten om met de filosofische vragen uit COH tot een filosofisch gesprek te komen met de leerlingen.

Filosoferen met kinderen

Een kunstwerk of een voorstelling vormt een rijk uitgangspunt om een filosofisch gesprek aan te gaan. Welke kant zo’n gesprek op gaat, hangt af van de startvraag. Binnen deze workshop ervaar je als educatief medewerker of vakdocent, hoe je hiermee tot een open en onderzoekend gesprek met de leerlingen komt.

Aandachtig leren kijken met Visual Thinking Strategies

VTS (Visual Thinking Strategies) is een beproefde leermethode die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Door met VTS naar kunst te kijken gaan leerlingen vertrouwen op hun eigen waarnemingsvermogen. Kunnen en willen horen wat klasgenoten zeggen, dát is wat VTS hen brengt. Daarnaast bevordert de methode het kritisch en creatief denken, de visuele geletterdheid en taalvaardigheid. Deze vaardigheden komen overal van pas.

Op zoek naar meer geld voor de school

Als school krijg je subsidie om je dagelijkse werk te doen. Maar wat als dat niet genoeg is? Hoe krijg je extra geld voor een mooi plan, bijvoorbeeld een kunsteducatieproject op school? Dat gaat al snel om een paar duizend euro die niet elke school zomaar heeft liggen. Je kunt op veel verschillende manieren geld binnenhalen. Van een aanvraag bij de vele vermogensfondsen tot de verkoop van bloembollen en van een braderie op het schoolplein tot sponsoring. Het zijn allemaal mogelijkheden. Maar wat werkt wel en wat werkt niet en waar moet je allemaal op letten? Welke inspirerende en motiverende voorbeelden zijn er van anderen?

Interne cultuurcoördinator

Interne cultuurcoördinatoren (icc’ers) zijn bevlogen leerkrachten die affiniteit hebben met kunst en cultuur. De icc’er is onmisbaar om kunst en cultuur een vaste plek te geven in het schoolcurriculum en/of de organisatie.

Voor de klas in het speciaal (basis)onderwijs

CultuurSchakel organiseert een training van 6 bijeenkomsten, waarin je kennismaakt met de organisatie van het speciaal (basis)onderwijs ‘van binnenuit’. Met deze achtergrondkennis ben je beter in staat om aan te sluiten bij leerlingen en de werkwijze van de school.