Verdiepingsmodule Schoolontwikkelprocessen

Het ontwikkelen en borgen van onderwijskwaliteit op school vraagt om planmatig en systematisch beleid van de schoolleider en de intern begeleider. Binnen deze verdiepingsmodule verkennen we het vormgeven van ontwikkelingsprocessen en veranderingsprocessen in de school.

Startende leerkrachten

Op startende leerkrachten komt in de dagelijkse praktijk veel af. In de scholingsbijeenkomsten verkennen we de hoofdthema’s van het afstemmen op behoeften van leerlingen als startende leerkracht.

Van Voorwaarden Tot Beheersing

Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. Dit gebeurt middels het observatiesysteem, maar ook door het toepassen van diagnostiek binnen de ontwikkelingsdomeinen. 

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid is een belangrijke basis om te komen tot leren en ontwikkelen. De vraag ‘Voelen onze leerlingen zich veilig?’, is dan ook één van de elementaire vragen die we onszelf stellen bij het monitoren, verbeteren en borgen van de onderwijskwaliteit. 

Het jonge kind

In deze scholingsbijeenkomsten gaan we samen met de school kijken naar de voorwaarden voor de overgang van groep 2 naar groep 3.

Omgaan met verschillen

In het kader van schoolontwikkeling werken schoolleiders aan een eigen visie over ‘het omgaan met verschillen’ die kan worden vertaald naar het beleid op de eigen school.

In relatie staan tot de omgeving

De positie van de school binnen de maatschappij en de omgeving is sterk aan het veranderen. Dit vraagt van scholen om de omgeving van de school structureel te betrekken bij de toekomstplannen.

Consultatie

Bureau Wolters ondersteunt scholen in de schoolontwikkeling in de vorm van analyse, consultatie, observatie en begeleiding op basis van een gestelde hulpvraag.

Groepsdynamiek

Tijdens deze training gaan we samen met de deelnemers kijken naar interactionele processen die plaatsvinden in de groep en hoe je daar als leerkracht grip op kunt krijgen.