Verdiepingsmodule Schoolontwikkelprocessen
Het ontwikkelen en borgen van onderwijskwaliteit op school vraagt om planmatig en systematisch beleid van de schoolleider en de intern begeleider. Binnen deze verdiepingsmodule verkennen we het vormgeven van ontwikkelingsprocessen en veranderingsprocessen in de school.
- Bureau Wolters
- 9 sep. 2024
- € 900
Verdiepingsmodules Intern Begeleider
De intern begeleider speelt in het kader van schoolontwikkelling een belangrijke rol, zowel procesmatig als onderwijsinhoudelijk.
- Bureau Wolters
- 8 jan. 2025
- € 900
Startende leerkrachten
Op startende leerkrachten komt in de dagelijkse praktijk veel af. In de scholingsbijeenkomsten verkennen we de hoofdthema’s van het afstemmen op behoeften van leerlingen als startende leerkracht.
- Bureau Wolters
- 29 jan. 2025
- € 900
Gedrag Beter Leren Begrijpen
In 10 bijeenkomsten verkennen we hoe op een adequate wijze afgestemd kan worden op zowel internaliserend als externaliserend gedrag van leerlingen.
- Bureau Wolters
- 18 sep. 2024
- meer startdata
- € 900
Van Voorwaarden Tot Beheersing
Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. Dit gebeurt middels het observatiesysteem, maar ook door het toepassen van diagnostiek binnen de ontwikkelingsdomeinen.
- Bureau Wolters
- 19 feb. 2025
- € 375
Sociale veiligheid
Sociale veiligheid is een belangrijke basis om te komen tot leren en ontwikkelen. De vraag ‘Voelen onze leerlingen zich veilig?’, is dan ook één van de elementaire vragen die we onszelf stellen bij het monitoren, verbeteren en borgen van de onderwijskwaliteit.
- Bureau Wolters
- 25 sep. 2024
- € 375
Het jonge kind
In deze scholingsbijeenkomsten gaan we samen met de school kijken naar de voorwaarden voor de overgang van groep 2 naar groep 3.
Handelingsgericht werken in 4D
Tijdens de scholingsbijeenkomsten zal het spectrum van opbrengst- en handelingsgericht werken in de vorm van vier D’s worden verkend.
Gedrag
Pedagogisch afstemmen op het gedrag start met onszelf de vraag te stellen: waar komt het gedrag vandaan en waar ligt mijn/onze invloed?
Didactisch handelen
In de scholingsbijeenkomsten verkennen we hoe leerlingen leren en hoe we dit leerproces op een gefundeerde wijze vorm kunnen geven in de praktijk.
Intern begeleider
In meerdere scholingsmomenten verkennen we op een verdiepende wijze het IB-schap.
Kennis- en kwaliteitsontwikkeling
Tijdens deze module wordt gekeken hoe collectieve leerprocessen in de school vorm kunnen krijgen door het creëren van een krachtige kwaliteitscultuur.
Leiding geven aan verandering
Hoe geef ik als schoolleider, op een duurzame wijze, vorm aan een compleet veranderingsproces in de school?
Omgaan met verschillen
In het kader van schoolontwikkeling werken schoolleiders aan een eigen visie over ‘het omgaan met verschillen’ die kan worden vertaald naar het beleid op de eigen school.
In relatie staan tot de omgeving
De positie van de school binnen de maatschappij en de omgeving is sterk aan het veranderen. Dit vraagt van scholen om de omgeving van de school structureel te betrekken bij de toekomstplannen.
Persoonlijk leiderschap
Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik/wat doe ik? Deze drie persoonlijke ontwikkelthema's komen aan bod tijdens de module 'persoonlijk leiderschap'.
Consultatie
Bureau Wolters ondersteunt scholen in de schoolontwikkeling in de vorm van analyse, consultatie, observatie en begeleiding op basis van een gestelde hulpvraag.
Gedrag Beter Leren Begrijpen
In 10 bijeenkomsten verkennen we hoe op een adequate wijze afgestemd kan worden op zowel internaliserend als externaliserend gedrag van leerlingen.
Groepsdynamiek
Tijdens deze training gaan we samen met de deelnemers kijken naar interactionele processen die plaatsvinden in de groep en hoe je daar als leerkracht grip op kunt krijgen.
Didactisch afstemmen
In de bijeenkomsten verkennen we dan ook hoe leerlingen leren en hoe we dit leerproces op een gefundeerde wijze vorm kunnen geven in de praktijk.