Vervolgcursus decanaat

Ben je een aantal jaar werkzaam als decaan of LOB coördinator en wil je jouw kennis en vaardigheden rondom LOB en het decanaat vergroten? In deze vervolgcursus staat de onderwijspraktijk centraal: je gaat samen met andere deelnemers de diepte in aan de hand van jouw schoolpraktijk. De trainers – ervaren en bevlogen decanen – maken de theorie direct toepasbaar. Ga aan de slag met het uitdragen van jouw LOB-beleid in de school, leer het te borgen en bewaak de kwaliteit ervan.

Webinar Studie in de VS

Het wordt deels in het Nederlands en deels in het Engels gegeven door UStudy experts Marina Meijer (studie- en sportadviseur voor de VS) en Rachel Hylarides (application specialist VS). Ontvang de ins & outs voor eerstelijns informatie en hulp aan uw leerlingen!

Training voor mentoren

Deze training is een waardevolle aanvulling voor elke mentor: voor de docent die net mentor is geworden tot de ervaren mentor die het al jaren doet.

Studiesucces en tussen­jaar: help leerlingen en ouders op weg

Kansen voor een goede (studie)loopbaan kunnen worden vergroot in een tussenjaar. Veel geld en reizen zijn hiervoor niet per se nodig. Maar aan een tussenjaar zijn risico’s verbonden. Het is belangrijk dat leerlingen en ouders hierin goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. En dat is waar jij als LOB’er om de hoek komt kijken!

Masterclass ACTief begeleiden in het onderwijs

Deze masterclass is voor alle onderwijsprofessionals die leerlingen in het VO of studenten in het MBO begeleiden. Mentoren, leerlingbegeleiders, decanen, studieloopbaanbegeleiders, leden van het ondersteuningsteam, zowel beginnend als ervaren.

LOB in jouw school: spreken jullie dezelfde taal?

Tijdens deze trainingsdag duik je samen met BiOND-trainer Martine Buijsen in de wereld van LOB èn in de wereld van het geven van een LOB-training aan je eigen collega’s. Je leert gezamenlijk dezelfde taal te spreken. Je wordt stap voor stap voorbereid op het gaan professionaliseren van je eigen collega’s met betrekking tot LOB en LOB-gespreksvoering.​​​

Jouw positie als ondersteunings­coördinator

Tijdens deze eendaagse, praktijkgerichte training kijk je naar jouw rol en taken als (Z)OCO binnen jouw organisatie. We bespreken de beroepsstandaard, jouw organisatie en jouw wensen. Van daaruit gaan we kijken wat er nodig is om jezelf beter te positioneren binnen jouw organisatie.

De psychologie achter communicatie

De kennis vergroot je bewustzijn over je functioneren als begeleider (en thuis). Het verklaart wat er gebeurd tussen jou en de ander. Je leert de theorie onder wat er goed gaat in je begeleiding en de dynamieken bij ‘gedoe’ en hoe je daar uit komt en blijft. Je krijgt nieuwe gereedschappen voor nog betere gesprekken en contact. Er is veel ruimte voor intervisie; constructief, voedend, inspirerend.

Basiscursus zorg- en onder­steunings­coördi­nator

Je krijgt inzicht in je positie als zorgcoördinator binnen je school, in je taken en verantwoordelijkheden binnen je school en binnen je samenwerkingsverband (SWV). We onderzoeken de interne en externe samenwerking en welke invloed je daarop hebt. Aan de hand van casuïstiek zoomen we in op persoonlijke vraagstukken. We gaan aan de slag met dilemma’s.

Basiscursus startende decanen vmbo

Voor iedereen die gaat beginnen, of net begonnen is, als decaan in het vmbo en wegwijs gemaakt wil worden binnen de prachtige wereld van het decanaat.

Basiscursus startende decanen havo/vwo

In deze basiscursus voor startende decanen en loopbaanbegeleiders staat de praktijk centraal. Je wordt wegwijs gemaakt in het decanenwerk. Je komt samen met collega’s die veelal dezelfde vragen hebben. Zo bouw je dus meteen aan een eigen netwerk dat voor decanen zo belangrijk is. De cursus is geschikt voor aankomende of recentelijk begonnen decanen.

Positionering van de ondersteuningscoördinator

Als (zorg- of) ondersteuningscoördinator, (Z)OCO, ben je de spil van de leerlingondersteuning op school. Een ingewikkelde rol, waarin je te maken hebt met veel verschillende belangen en verantwoordelijkheid. De sleutelrol die je vervult tussen de verschillende partijen binnen de school, het samenwerkingsverband en jeugdhulp krijgt nog te weinig erkenning. Positie innemen binnen de school is lastig.

LOB en autisme

De reguliere studie- en beroepskeuzetesten schieten bij deze groep scholieren te kort. Een gevolg kan zijn dat jongeren met een vorm van autisme niet de schoolkeuze maken die het beste bij hen past en dat zij in het hoger onderwijs vaker tot de voortijdig schoolverlaters behoren.

Vervolgcursus decanaat

Voor nieuwsgierige en bevlogen decanen en LOB-coördinatoren uit het havo/vwo en vmbo met minimaal twee jaar ervaring.

Positionering van jouw decanaat

Ben jij decaan of LOB-coördinator en zou je graag extra ondersteuning willen bij de positionering van jouw decanaat? Wij hebben een speciaal trainingsaanbod samengesteld wat jou […]

De decaan als loopbaanbegeleider

Deze training biedt de minimaal benodigde kern voor kwalitatieve begeleiding in loopbaan- en studiekeuze. In drie dagen worden achtergronden over studiekeuze, diverse gespreksmethodieken en een diversiteit aan werkvormen aangeboden. Met die kennis en gereedschappen kun je meerdere type leerlingen of studenten en leervragen bedienen. Alles wat je leert in deze 3-daagse kun je direct in je begeleiding toepassen en eventueel delen met je mentoren ter inspiratie.

Basiscursus startende decanen havo/vwo

In deze basiscursus voor startende decanen en loopbaanbegeleiders staat de praktijk centraal. Je wordt wegwijs gemaakt in het decanenwerk. Je komt samen met collega’s die veelal dezelfde vragen hebben. Zo bouw je dus meteen aan een eigen netwerk dat voor decanen zo belangrijk is. De cursus is geschikt voor aankomende of recentelijk begonnen decanen.

Loopbaangesprekken

Tijdens deze training leer je effectieve loopbaangesprekken voeren met trainer en onderzoeker Marinka Kuijpers.