Focus op zelfsturing bij jonge kinderen

Er is nog geen startdatum bekend. Wil je een seintje ontvangen als deze training weer van start gaat? Klik dan op de knop ‘stel een vraag’. Deze training kan ook incompany bij jou op school aangeboden worden

De ontwikkeling van executieve functies bij jonge kinderen

De training ‘Focus op zelfsturing’ leert pedagogisch medewerkers en onderbouwleerkrachten om de ontwikkeling van zelfsturing bij jonge kinderen te herkennen en te stimuleren. Zelfsturing gaat onder andere over vaardigheden als flexibel omgaan met veranderingen, informatie onthouden en gebruiken en het controleren van je impulsen. Hierdoor kun je steeds geconcentreerder spelen en werken, problemen oplossen en samen met anderen spelen.

Als jonge kinderen naar de opvang of naar school gaan, moeten ze allerlei taken uitvoeren die niet alleen een beroep doen op hun denkvermogen, maar ook op hun concentratie, taakgerichtheid en zelfstandigheid. De processen in onze hersenen waarmee gedrag gestuurd wordt, worden executieve functies genoemd. Hetgeen je aan vaardigheden laat zien (gedrag) is de zichtbare uitwerking van de onzichtbare werking van de executieve functies. Hoe je als kind je gedrag stuurt wordt zelfsturing genoemd.

Zelfsturing is van groot belang voor schoolsucces en dus is het van groot belang de ontwikkeling hiervan bij jonge kinderen te ondersteunen en stimuleren.

Over de training

‘Focus op Zelfsturing’ geeft je inzicht in hoe je kinderen kunt ondersteunen bij het sturen van hun eigen gedrag. Tijdens deze training leer je om activiteiten in de dagelijkse praktijk van het jonge kind te gebruiken om zelfsturing te stimuleren. Tussen de bijeenkomsten door krijg je literatuur om te lezen en maak je praktijkopdrachten. Na afloop ontvang je een bewijs van deelname.

Doelen van de training:

  • Deelnemers weten welke executieve functies er zijn en kunnen deze herkennen.
  • Deelnemers worden zich bewust van het eigen handelen in de groep als het gaat om ondersteunen van zelfsturing.
  • Deelnemers krijgen praktische handreikingen om in spelaanbod en spelactiviteiten op een meer structurele manier aandacht besteden aan zelfsturing.

Bijeenkomst 1

Aan het einde van de bijeenkomst:

  • Weet je wat executieve functies zijn (werkgeheugen, flexibiliteit, inhibitie);
  • Weet je hoe executieve functies in relatie staan tot het zichtbare gedrag van de kinderen in je groep;
  • Ervaar je je eigen executieve functies en breng je je eigen zelfsturing in beeld.

Bijeenkomst 2

Aan het einde van de bijeenkomst:

  • Weet je welke activiteiten, spel(letjes) of aanbod zelfsturing bevorderen;
  • Weet je welke ontwikkelingsgebieden door die activiteiten worden gestimuleerd.

Bijeenkomst 3

Aan het einde van de bijeenkomst:

  • Heb je verwoord wat lastige situaties of momenten zijn in je groep;
  • Heb je verwoord welke stappen je kunt nemen om deze situaties of momenten zelfsturingsvriendelijker te maken;
  • Implementatie en borging:
    • Hoe kan het werken aan zelfsturing ingepast worden in het werken met de eigen methode?
    • Hoe kan het werken aan zelfsturing ingepast worden in de organisatie/school?

Aantal bijeenkomsten

3 fysieke bijeenkomsten van 2,5 uur.

Bedoeld voor pedagogisch medewerkers, onderbouwleerkrachten, pedagogisch coaches en IB’ers.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg3 bijeenkomsten