Training beter orde houden in de klas

Het overkomt u wel eens dat u de grip verliest op de klas omdat u geïrriteerd en boos wordt. Hoe krijgt u vanuit uw persoonlijkheid (verbaal en non-verbaal) meer grip op uw klas? Hoe schept u een sfeer waarbij u en de leerlingen zich prettig voelen? Zodat u zich vervolgens meer kan gaan richten op de inhoud van de les.

Beschrijving

We richten ons op “de drie pijlers van orde houden”:

  1. Grenzen bepalen en aangeven.
  2. Omgaan met grensoverschrijdend gedrag.
  3. De invloed van je eigen spanning.

Door u bewust te worden van de spanning die u opbouwt in je lichaam, kunnen we u leren dit goed te reguleren. U komt weer tot rust en u blijft in balans. Vanuit die balans reageert u weer authentiek en gepast op de leerling of de klas.

Resultaten

  • Na deze training lukt het u beter het hoofd koel houden in lastige klassensituaties.
  • U krijgt meer grip op dat wat u overkomt in een lastige klas of met een lastige leerling.
  • Het gevoel van veiligheid neemt toe in de klas, waardoor er meer rust ontstaat.
  • Het lesgeven wordt gemakkelijker; je kan je meer gaan richten op de inhoud.
  • Betere leerresultaten.

Werkwijze

Theoretische kaders worden afgewisseld met het oefenen van vaardigheden, waarbij de nadruk ligt op het oefenen. Daarbij staat respect voor elkaar en veiligheid in de groep voorop. Iedere deelnemer krijgt individuele aandacht. De trainers hebben een achtergrond als trainingsacteur waardoor zij een realistisch oefenplatform bieden.

Praktische informatie

Voor: startende leraren
PO, VO, MBO
Duur: 1 dag
Incompany mogelijk
Tijden: 09.30-16.30 uur
Trainer: Barbara Feldbrugge en Jaap Ypenburg

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg1 bijeenkomst