De creatieve performer

Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon […]

Innovatieve leeromgevingen op school 

Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.

Architectuur maakt school 

In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.

Van planlast naar planlust 

‘Er is een plan nodig’ of ‘We moeten dit plannen’, het zijn nog niet de meest populaire zinnen in  onderwijs. Een schoolontwikkelingsplan, een ICT-plan, een beleidsplan, een verbeterplan … We horen onderwijsprofessionals vaker zuchten dan vrolijk lachen als ze aan het planningsproces willen beginnen.

Van planlast naar planlust 

‘Er is een plan nodig’ of ‘We moeten dit plannen’, het zijn nog niet de meest populaire zinnen in  onderwijs. Een schoolontwikkelingsplan, een ICT-plan, een beleidsplan, een verbeterplan … We horen onderwijsprofessionals vaker zuchten dan vrolijk lachen als ze aan het planningsproces willen beginnen.

De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen 

De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Laat dit een schot voor de boeg zijn voor een vernieuwde visie en praktijk.

De beste lezers zitten in mijn klas! 

In deze publicatie brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld. Het richt zich tot het kleuteronderwijs, lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs.

De betrokkenheidsboom 

An en Hannelore reiken zowel theoretische achtergrond en wetenschappelijke inzichten als inspirerende tips, tools en handvaten aan om deze theorie in de praktijk te brengen.

Zeg het maar 

Dit doe-boek zet dan ook in op het verhogen van de professionaliteit van de leerkracht, door zowel inzichten als oefenkansen aan te bieden. De tips en realistische oefenkaarten bieden een houvast en creëren meer zelfvertrouwen in het omgaan met soms moeilijke communicatieve situaties.

Iedereen telt 

n deze publicatie proberen we verschillende sporen aan bod te laten komen en laten we auteurs aan het woord die het financieringsbeleid in Vlaanderen onder de loep namen.