Sociale vaardigheden in de Waldorf-pedagogie

Wat heeft school te maken met het huidige gebrek aan solidariteit? 'Zien' we onze medemens echt? Houden we echt rekening met de ander? - De oorspronkelijke vrijeschoolimpuls is een impuls om sociale wezens te worden: leraren, leerlingen en ook ouders. 'Het werken van pedagogen aan hun eigen sociale vaardigheden en aan die van de kinderen … leidt tot het 'zelf-loze zelf'.'

Ieder kind zijn temperament [verschenen]

Kennis van het kindertemperament wordt door pedagogen wel gezien als hét middel om jonge kinderen te begeleiden en op te voeden. Wil van Houwelingen - een doorgewinterd pedagoge - is een meester in het waarnemen en hanteren van de temperamenten van kinderen, op basis van Steiners temperamentenleer.

Motivatie en kompromissen in de vrije school

Ouders zijn bezorgd: 'Is de school van mijn kind nog wel een vrije school?' Overheid en regelgeving, tweede fase, studiehuis... oorzaak van veel problemen. In 1923 al deden er zich in de eerste vrijeschool vergelijkbare problemen voor, die Rudolf Steiner in deze voordracht behandelt.

Menskunde, pedagogie en kultuur [herdrukt]

Op zijn rondreizen door Europa hield Rudolf Steiner vele voordrachten. Speciaal voor Nederlandse pedagogen hield hij in Arnhem tien voordrachten. Daarin behandelt hij onder meer de temperamenten, het huiswerk, het tiende levensjaar, lopen/spreken/denken in verband met de latere ontwikkeling, de rol van het geheugen, gezondmakende werking van opvoeding, de rol van verantwoord speelgoed, de voeding, en - uniek in zijn pedagogische voordrachten - het verband van opvoeding met het karma.

Meditatie

 In de werken van Rudolf Steiner vind je geen systematische beschrijving van het proces van meditatie. Echter in deze voordrachten geeft hij inzicht in de werkwijze.

Het geheim van de temperamenten

Al meent de (materialistische) natuurwetenschap dat de [oude] temperamentenleer een gepasseerd station is, de door Steiner geheel vernieuwde, spirituele temperamentenleer is actueler dan ooit, met name om jezelf en om de ander of je kinderen diepgaander te leren kennen.

Onderwijs in tijden van crisis [verschenen]

We leven in een tijd van crisis. De tijdgeest vraagt om actie. Actie voor de aarde, voor het klimaat, voor menswaardigheid, tegen uitbuiting, onderdrukking en oorlog. Nog het meest lijden onder deze moeilijke omstandigheden de kinderen en opgroeiende jonge mensen.

Menskunde innerlijk vernieuwd

Na de oprichting van de eerste vrijeschool in 1919 voedde Rudolf Steiner de nieuwe leerkrachten steeds weer met aanvullende kursussen; dit is de eerste kursus. In vier voordrachten - oorspronkelijk verschenen als 'Meditativ erarbeitete Menschenkunde' - wordt hier een nieuwe typologie geïntroduceerd: het te los of te diep geïnkarneerd zijn.

‘Beste ouders, lieve kinderen…’

Indrukwekkend hoe Steiner rechtstreeks tot de ouders spreekt, en hoe hij de kinderen van de school benadert! Aan de ouders schetst hij kristalhelder wat de vrijeschool met de kinderen wil. Het kan voor ons als opvoeders en leerkrachten en geweldige inspiratiebron zijn.

Leerkracht op een vrijeschool

Wat maakt een leerkracht op een vrijeschool een vrijeschoolleerkracht? Die vraag heeft de auteur voorgelegd aan 12 leerkrachten in het vrijeschoolonderwijs. De meeste geïnterviewden komen uit […]