Woordenschat Taal & Didactiek

Het boek pleit voor een integrale benadering van het woordenschatonderwijs en het uitbuiten van elke situtatie die uitnodigt tot het leren van nieuwe woorden. Daarom is er ook speciale aandacht voor woordenschatonderwijs bij andere vakken en is het gebruik van functionele woordleersitutaties een terugkerend thema.

Effectief leren

Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde. Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen om toe te passen in de klas. Deze praktijkgerichte inslag wordt mooi gecombineerd met een stevige theoretische basis.

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo is een oefenboek voor eerstejaarsstudenten aan de pabo die de kernzaken van het rekenen op de basisschool willen ophalen. Het is […]

Praktische psychologie voor leren en onderwijzen

De derde editie bevat actuele onderwerpen, zoals cyberpesten, de theorie van zelfdeterminatie en klassenmanagement en het geven van feedback aan leerlingen. Ook is er nieuw onderzoek opgenomen en zijn de begincasussen vernieuwd.

Innovatief onderwijs ontwerpen

Het nieuwe boek Innovatief onderwijs ontwerpen laat zien hoe vanuit het 4CID-model effectief complexe taken in het onderwijs gemaakt kunnen worden. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode is steeds gangbaarder bij instellingen die hun onderwijs beroepsgerichter willen (her)ontwerpen.

Rekenen-wiskunde in de praktijk-Verschillen in de klas

Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas behandelt de handelingsgerichte aanpak van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Het inleidende hoofdstuk zet de nieuwste ontwikkelingen in de praktijk op een rij, zoals de introductie van het handelingsmodel op vrijwel alle basisscholen. Het eerste hoofdstuk stelt een casus van een leerling centraal en geeft een betekenisvol overzicht van het leerstofgebied. Daarna volgt verdere verdieping van de kernthema's, waarbij studenten leren om informatie in te winnen en leerling- en groepsgegevens te begrijpen. Ook leren ze plannen en adequaat handelen in de klas. Veel aandacht is er voor de techniek van het vragen stellen. Tot slot komt de samenhang tussen de werkwijze van de leraar in de klas en invloeden van buiten aan bod, zoals het contact met ouders.

Rekenen met verhoudingen op de basisschool

Deze eerste editie van Rekenen met verhoudingen op de basisschool reikt de leerstof van verhoudingen in de bovenbouw aan, verdeeld in breuken, verhoudingen, procenten, kommagetallen en grafieken. Bij de leerstofonderdelen is er steeds aandacht voor de benodigde didactische vaardigheden. Daarnaast kunnen studenten met de praktische opdrachten onderzoeken hoe ze als leraar iets aan zouden pakken en kunnen daarmee concreet oefenen in de klas. Het boek wil studenten leren hoe ze als leerkracht kinderen aan het denken kunnen zetten door de leerlingen actief op onderzoek uit te laten gaan.

Aanvankelijk en technisch lezen

Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen behandelt de volgende onderwerpen: het leesproces, het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters, de leesinstructie en bijbehorende werkvormen, leesproblemen, de meest recente leesmethodes en geschikte toetsen en observatiemiddelen. Per thema zijn de competenties geformuleerd die je nodigt hebt voor het verzorgen van onderwijs in aanvankelijk en technisch lezen. De verwerkingsopdrachten aan het eind van elk hoofdstuk helpen je de theorie goed te begrijpen en op te nemen. Aanvankelijk en technisch lezen is ook beschikbaar als e-book.

Samenwerkend leren

Goed communiceren en werkelijk samenwerken in het dagelijks leven is een behoorlijke uitdaging. In de klas is dat niet anders. Het concept samenwerkend leren is echter één van de krachtigste instructiestrategieën om het leren te verbeteren. Samenwerkend leren: praktijkboek leert (toekomstige) leerkrachten hoe ongestructureerd groepswerk leerdoelgericht samenwerken kan worden.

Actief leren Bronnenboek

Bij actief leren staat de betekenisvolle leertaak centraal. Actief leren: bronnenboek besteedt daarom veel aandacht aan uiteenlopende betekenisvolle leertaken, met veel concrete voorbeelden. Daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen op het leren aan de betekenisvolle leertaak voor te bereiden, tijdens het leren te begeleiden en achteraf betekenisvol te beoordelen. Actief leren: bronnenboek is geschikt voor de pabo. Het is ook beschikbaar als e-book.

Nieuw geluid

Het nieuwe leerplankader kunstzinnige oriëntatie van de SLO is in deze editie verwerkt. Centraal in het leerplankader staat het creatieve proces en daarom is een nieuw hoofdstuk over creativiteit toegevoegd.

Effectieve didactiek

Effectieve didactiek geeft je concrete handvatten voor het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen. Het boek brengt samenhang aan in de uitkomsten van grootschalig onderzoek en weet onderzoeksuitkomsten te vertalen naar de lespraktijk.

Lerend organiseren

Met Lerend organiseren leer je hoe een bestaande organisatie verandert in een lerende organisatie. Het studieboek reikt je de benodigde kennis aan door de volgende vragen te beantwoorden: Op welke wijze leren organisaties? Wat is nodig om patronen te doorbreken? Hoe ontwikkel je als organisatie iets nieuws als meer van hetzelfde niet werkt? Welke condities zijn nodig om te kunnen co-creëren? Lerend organiseren is ook beschikbaar als e-book.

Ontwerpen van onderwijs

– Compleet werkboek voor didactiek in het basisonderwijs; – biedt een praktische invulling van de drie hoofddoelen van onderwijs; – maakt eigentijds basisonderwijs levend en biedt […]

Praktijkboek passend onderwijs

Praktijkboek passend onderwijs leert je hoe je hulp aan zorgleerlingen binnen het primair onderwijs (het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs) kunt geven en wat de mogelijkheden en de grenzen zijn van het onderwijs aan zorgleerlingen.

Tijd voor Muziek

Koningin Maxima riep in juni 2015: 'Een koor op iedere pabo.' Tijd voor muziek sluit aan bij die gedachte. Het boek leert je zingen, je muzikaal te ontwikkelen en handvatten te krijgen om muziekonderwijs te kunnen geven aan kinderen in het basisonderwijs.

In contact met ouders

Dit boek is geschreven voor (aankomende) professionals die direct contact met ouders hebben en die een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het opvangen van de vragen van ouders: de kinderleidster, de leerkracht, de trainer van de sportclub, de huisarts, de sociaal verpleegkundige of jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau, de buurthuiswerker, de maatschappelijk werker, de intern begeleider, de jeugdwerker, de opbouwwerker, de straatcoach, de pedagoog-online.

Meten en meetkunde in de bovenbouw

De nadruk ligt op het ontwikkelen van inzicht. Bij meten moeten leerlingen in staat zijn om de relaties tussen maten te beredeneren. Dat heft in het onderwijs een belangrijker plek dan het simpelweg oefenen in het omrekenen van maten.